Fråga - Äta nyttigt på resan?

Fick frågan hur man kan äta nyttigt även när man är på resande fot och tänkte nu göra ett inlägg om det. För visst kan det vara väldigt tråkigt att bara hålla sig till sallad? Så här kommer mina tips de gånger man känner att man vill vara lite nyttigare. Glöm dock inte bort att man är tillåten att lyxa om man vill :) man behöver inte sköta sig perfekt alltid!

Frukost
Om hotellet har frukostbuffé brukar det inte vara några problem, de brukar erbjuda allt möjligt och man kan enkelt hålla sig till sina rutiner om man så vill. Jag brukar alltid lyxa lite extra när jag bor på hotell! Äter alltid något gott bröd med kalkon och grönsaker, äggröra, bacon och juice. Eftersom att jag är laktosintollerant brukar jag undvika mejeriprodukter på morgonen när jag reser oavsett om det är laktosfritt. Tips: knyck med dig en frukt till mellanmål!

Om man ska iväg tidigt och äter frukost på exempelvis tåget brukar jag alltid ta med mig egen matsäck. Att behöva köpa en liten torr vit fralla med ost och gurka för 40kr är inte min grej. En typisk matsäck för mig är en surdegsmacka med ägg eller skinka med grönsker, eller någon typ av youghurt. Oatlys havredryck är en favorit för mig! Inget tillsatt socker, supergod och smidig att slänga ner i väskan!



Lunch
Till lunch finns det mycket gott man kan äta tycker jag och den är nog min favorit. Vill man inte ha sallad brukar det finnas hur många andra alternativ som helst, man behöver inte äta mcdonalds om man inte vill. När jag var i stockholm sist besökte jag systrarna voltaire och gud så gott det var! Eftersom att jag älskar fisk åt jag rökt makrill med massa goda tillbehör. MUMS! Ska jag inte sitta ner någonstanns köper jag nästan alltid en plocksallad.



Fika/mellanmål
Jag älskar verkligen att fika, det är inte bara fikabrödet utan hela grejen att sitta på café, prata om allt möjligt och låta timmarna gå i avslappning. Här tycker jag att det kan vara lite svårt om man är sugen på något mer än bara kaffe eller te. Jag brukar ta mig något gott till de flesta gånger, men om man vill vara lite nyttigare brukar cafér ha alternativ ex. Grekisk yoghurt med valnötter och honung, nötter, fruktsallad, frukt osv. Annars tycker jag att ex. en bounce-boll, rawfoodboll eller något liknande är perfekt. Andra bra mellanmål är frukt, naturliga proteinbars osv.


Middag
Till middag äter jag helst sådant som jag inte kan/har lagat själv. Undviker gärna snabbmat och pizza, eftersom att jag tycker om riktigt mat bättre. Sist när jag var ute åt jag boeuf bourguignon med mandelpotatismos, alltså? mums!



Har ni några tips?

Kommentarer:

1 Hanne:

såg asgott ut alltihoppa! bra tips :D

Svar: tack :D
Julia T

2 bexollila:

Ja teddie är en riktig Sötboll hehe

Svar: jaa :D
Julia T

3 angelica:

Bra tips!! :D

Svar: åh tack så mycket :D
Julia T

4 E.W - photography:

Ohh men tack vad söt du är

Svar: hihi :D
Julia T

5 Robin:

Det där är nog nyttigare mat (osv) än vad de flesta faktiskt äter på hemmaplanen =) Men bra tips är det helt klart ;)

Svar: haha :D men det är ju det som är grejen när man äter ute.. allt är ju extremt åt båda hållen kan jag tycka! finns inte så mycket mittemellannyttigt :)
Julia T

6 Anna:

gud så gott :D

Svar: ja :D
Julia T

7 Emma:

Kanontips! :) Kram

Svar: tack fina du! :)
Julia T

8 ANGELICA - hälsosamt mål:

Vilka bra tips :D

Svar: tack så mycket :D
Julia T

9 Jojo:

Fin blogg!

Svar: tack så mycket :D
Julia T

10 Amanda:

Jag är som dig. Snabbmat räknas inte som mat för mig xP

Svar: Eller hur! tycker att det är fejkmat ;))
Julia T

11 Karin:

Jag tycker det är svårt med mat på väg. Det brukar bli en trött sallad för min del och det är okej så länge man inte reser ofta. Ta med frukost var ett bra tips! Då kan man välja det man vill ha! :)

Svar: jag håller med dig :) det enklaste är ju liksom en sallad! det finns ju överallt :) lite tråkigt dock!
Julia T

12 Linda:

Tack för de tipset!:D

Svar: varsegod :D kul att du gillade dem!
Julia T

13 Jossan:

Jag brukar äta det jag är sugen på och oftast är det något gott och fräscht som säkert anses vara nyttig, hälsosam mat av andra. Jag brukar äta på vanliga restauranger och kanske bara byta ut pommesen mot annat tillbehör ex. Det behöver inte vara så svårt :)
SV: Ja kollar du nu i inlägget jag skrev igår så kommer du nog se vad det var för gott jag åt till kvällsmål den kvällen :)

Svar: nej men precis, så gör jag också :) men älskar att prova nya saker också! men pommes är ingen favorit för mig så den brukar jag skippa :)) åh nu har jag kollat! mums!
Julia T

14 Robin:

Jag förstår din poäng =) Själv så funderar jag på att flytta till Portugal för gott. Så jag kollar upp med andra svenskar som bor där nu.

Så att man får veta för och nackdelar =)

Svar: jaha, det låter spännande :)
Julia T

15 fight4fit:

Middagen ser ju helt himmelsk ut! Lite av min favoriträtt också :p

Svar: Ja den var magisk! älskar verkligen grytor :)
Julia T

16 Robin:

Det är det absolut =) Många svenskar har tydligen flyttat dit de senaste 5åren. Själv vill jag mest flytta dit för att jag tröttnat på vintrarna i Sverige :P

Svar: jaha :) det visste jag faktiskt inte! blir nog häftigt med lite miljöombyte om inte annat :)
Julia T

Kommentera här: