Nötfärsbiffar med mozzarella i ajvar och basilikasås

Asså omnomnom säger jag bara om dessa otroligt goda biffar jag gjorde till fredagsmyset. Det kan varit bland det godaste jag lagat om jag ska vara riktigt ärlig, i alla fall enligt min sambo som slickade rent sin tallrik! Haha, så det är väl lika bra att jag delar med mig av detta lyckade och mumsiga recept om någon mer vill testa.

Till biffarna:
500g nötfärs
2äggulor (eller ett ägg)
1 liten gullök
1 förpackning laktosfri mozzarella
0,5dl grädde (vanlig eller på havre)
3msk basilika (färsk eller fryst)
1 vitlöksklyfta, salt och peppar

Till såsen:
1dl grädde
2dl mjölk
2,5msk ajvar relish
0,5dl hackad basilika (färsk eller fryst), salt och peppar

Blanda samman finhackad lök, nötfärs, äggulor, grädde, basilika, pressad vitlök, salt och peppar så det blandar sig ordentligt. Tärna små bitar av mozzarellan och blanda ner försiktigt i biffsmeten. Rulla till stora biffar, du kan även skära mozzarellan i skivor och stoppa i mitten av biffarna (mums). Stek på medelhög värme tills de är genomstekta. Ta av från pannan och låt dem vila medans du gör såsen.

höll över grädde och mjölk i pannan, rör ner ajvar relish och den hackade basilikan. Smaka av med salt och peppar. Lägg tillbaka biffarna och låt dem puttra runt fem minuter tillsammans med såsen. KLART!

Så otroligt gott vill jag lova, det är helt klart värt tiden det tar att laga dem...

Kommentarer:

1 Janne:

åh gud va gött det såg ot :D

Svar: Ja verkligen :D
Julia T

2 Sofia:

Oh wow, ser supergott ut! :)

Svar: Det var bland det godaste jag gjort faktiskt :D
Julia T

3 Kajsa:

mumsigt !

Svar: Ja :D
Julia T

4 Karin:

Men å vad gott det där lät! Såg fantastiskt ut också!!:)

Svar: Ja det där var en höjdare :D
Julia T

5 li Ek:

Oh vad smarrigt, den sätts upp på nästa matlista:)

Svar: Åh, va kul :D detta blev så himla gott! kram
Julia T

6 Lisa:

Jäklar så goda de ser ut :D

Svar: det var gott ;)
Julia T

7 Lisa:

Jäklar så goda de ser ut :D

Svar: det var gott ;)
Julia T

8 Sanna Suomela:

Det här såg gott ut! :D

Svar: åh, det var det också :D
Julia T

9 FrökenTV, bloggen om tv och film:

åh, de här såg super gott ut :) är receptet till 2? måste nog pröva

Svar: Ja, det var supermumsigt! Receptet är till 4personer :) men vi åt upp nästan allt ;)
Julia T

10 Marie:

Ser jättegott ut! :)

Svar: Det var mycket mums :D
Julia T

11 Sanna Suomela:

Förstår det! =)

Svar: Ja :D
Julia T

12 Karin:

MUMS, det måste jag prova:)

Svar: Gör det :) supermumsigt!
Take the time

13 Christine:

Gud va gott det såg ut! :D

Svar: Det var verkligen mumsigt :D
Take the time

Kommentera här: