Världens godaste lax i ugn (laktosfri)

Både min mamma och pappa är extremt bra på att laga mat. Det är nog därifrån jag fått mitt intresse för matlagning och då helst hitta på recept själv. Hur som helst, igår gjorde min mamma den godaste lax jag ätit i hela mitt liv! Tro mig för jag har ätit väldigt mycket lax i mitt liv, hehe. Jag bara måste dela med mig av receptet känner jag! Yummie :)

Till matlagning använder vi alltid havregrädde istället för vanlig, det är ett väldigt bra tips till er Mjölkallergiker, laktosintolleranta eller er som helt enkelt vill vara hälsosammare men endå ha grädde i maten. Det blir väldigt krämigt och smakar likadant som vanlig grädde. Passar bra i grytor och gratänger i ugnen, dock inte så bra till potatisgrätäng.


Ingredienser
1kg färsk lax
1tsk salt
3tsk citronpeppar
1,5dl färsk klippt dill
4dl Havregrädde (oatly imat)
1 Zucchini
Cooktailtomater
1 Citron
mjölkfritt margarin att smörja formen med (obs! behövs)

Slå på ugnen på 200°C och smörj en form med margarin och lägg ner laxen med skinsidan uppåt. Strö över citronpeppar och salt. Låt laxen vara i ugnen i cirka 20-25minuter. Ta ut laxen och ta bort skinnet. Krydda återigen med salt, citronpeppar och dill. Skär zucchini och citron i halvmånar och slå dem tillsammans med grädden och tomaterna runtom laxen. Låt laxen vara i ugnen i ytterligare 15minuter till. Serverades med pressad potatis! (orginalreceptet från ica, men är ändrat)
 

Kommentarer:

1 Emma:

Åh, det där såg och lät fruktansvärt gott ut! Mums! Älskar att baka färsk lax i ugnen! :)
Måste köpa en potatispress också. Pressad potatis är ju sååå gott :D

Svar: Det var riktigt gott faktiskt! Potatispress är bara guld alltså! blir sjukt mkt godare av någon anledning :D
Julia T

2 Josefin Johansson:

Såg väldigt gott ut :)

Svar: det var det verkligen :D
Julia T

3 Karin:

Det där såg så otroligt gott ut! Det där ska jag köpa hem och göra!
Jag visste inte att havre grädde var bättre än vanlig. Det måste jag kolla upp! Bra tips :)

(Jag har även kommit på hur Sharonfrukt ser ut, tack för tips på hur man vet om de är bra!)

Svar: Det får du göra :) var jättegott! Ja, och dessutom är det mycket bättre för magen!
Julia T

4 MATILDA:

vad gott :D

Svar: ja :D
Julia T

5 Jenna:

Såg supergott ut! Behövde lite ny laxinspiration, blir så lätt att mn håller sig till samma :)

Grattis i efterskott!

Svar: Tack så mycket :) ja det var supergott! rekommenderas :)
Julia T

6 josefin:

sv: tack så mycket:! :)

Kommentera här: