Nästan lyckad matshopping och sockerintollerans

På bilden nedan kan ni se en del av en lyckad men endå inte allt för lyckad shopping av mat inne på ica maxi. Färsk mango, granatäpple, pistachnötter, mörk choklad, kokosmjölk, massa minimorötter (perfekt som snack, bara att rycka av en påse när man inte orkar skala.. Lat? javisst), kvarg, chiafrön, kokoschips, ekologiska dadlar och..


KOKOSSOCKER...
Jag har både läst och hört mycket om kokossockret under den senaste tiden och har tyckt att det låter som ett bra alternativ för mig och min sambo när man vill lyxa, eftersom att han är intollerant mot rörsocker. Kokossockret har ett väldigt mycket lägre GI än vanligt rörsocker och anses därför vara ett bra alternativ. Vad jag helt glömde bort att kolla upp var vilka sockerarter kokossockret innehöll och blev jag sur när jag precis brutit förpackningen och upptäcker...

80% Sackarose... resten glukos och fruktos. ÅÅÅÅH, va ledsen jag blir! Jag kollar ALLTID sådant innan jag ska köpa något och denna lilla förpackning från Renée Voltaire är ju inte direkt billig (70kr..). Detta betyder alltså att, visst... lägre GI och mer näringsämnen men det är fortfarande sackaros, summan av kardemumman: bättre alternativ till socker med lägre GI och massa näringsämnen. Men till någon som inte tål Sackarose? big nono.

Förklaring sockerintollerans:
Intollerans mot sackaros är extremt ovanligt men förekommer. Det fungerar precis som laktosintollerans, att man saknar enzymet som "klipper" isär ämnet så att det kan brytas ner av kroppen (rosa markeringen). Sakaros består av både fruktos och glukos och den markerad rosa binder ihop strukturen så att det blir sackaros. Intolleranta mot sackaros kan alltså inte bryta ner ämnena eftersom att de sitter ihop, vilket kan leda till att man blir riktigt sjuk...

Nördvarning på bilden men jag tycker att det är intressant.. hehe..

Kommentarer:

1 Hanna:

Har bara hört talas om kokossocker, vad smakar det för något? :)
Sv: Det var riktigt gott :)

Svar: Jag har faktiskt inte smakat men det ska ha en lite mer kolaaktig smak än vanligt socker :)
Julia T

2 Carro:

Gott! :)

Svar: ja verkligen :D
Julia T

3 Anna Betlehem:

texten på din header är verkligen grym! man har bara lust att gå igenom hela din blogg för du verkar så härlig!

Svar: Men åh, du är ju inte lite fin eller så? Tack så jättemycket fina du :) välkommen tillbaka :D
Julia T

4 fotograferats.blogg.se:

Det ser väldigt lockande ut "trots" att det är nyttigt :)

Svar: haha, det gör ju ofta det :D det nyttiga kan vara minst lika gott om man vet hur man ska göra!
Julia T

5 Karin:

Hade verkligen ingen aning att man kunde vara allergisk mot det. Inte undra på att du bara bakar utan vanligt socker (några fuskar ibland på andra bloggar). Intressant att se vad du handlar hem också! Jag lär mig så mycket av dig som jag aldrig köpt hem tidigare men som jag nu känner mig bekväm med :)

Svar: Nej, det visste inte vi heller förens förra våren så att det blev en riktig omställning. Visst "fuskar" jag också ibland och har absolut inga problem med att äta socker (hehehe) men det blir ju att man hellre gör sådant som vi båda kan äta :) Åhh, du gör mig så glad! Va roligt att jag kan inspirera dig till det och att du vågar testa på saker jag gör :) stor kram till dig och tack för dina fina kommentarer!
Julia T

6 Olivia Magnusson:

Har också handlat idag, mycket gott blev det här med :D

sv: hihi ja det gjorde det :D
kramis ♥

Svar: Åh va härligt :D älskar att handla!
Julia T

7 Brander:

Sv; men gud så skönt! Slippa leta boende liksom. Vi håller på att letar hus nu som vi ska hyra :)

8 fight4fit:

Mycket gott där :) Ska förhoppningsvis få storhandlat idag!

Svar: Ja verkligen :D åh, blir nästan lite avis för jag älskar att handla ;)
Julia T

Kommentera här: