Bloggpaus?

Jag har beslutat mig för att ta en liten bloggpaus på obestämd tid. Det handlar helt enkelt om att jag inte har tid att göra det helhjärtat och att jag (töntigt nog) blir stressad av jag inte kan dela med mig av hela bilden liksom. Jag är ju som sagt på min utlandstermin i Frankfurt och det är mycket roligt som händer hela tiden. Jag tar tonvis med bilder som jag vill visa er, men jag har aldrig tid att ladda upp dem eller berätta om allt kul som händer, istället blir det en frukostbild eller något i den stilen. Tja, jag vet inte men jag känner att jag behöver ett litet break.

Säkert kommer jag nog lägga upp ett inlägg lite då och då, kanske blir det ingen förändring, det får vi se. Men eftersom det viktigaste för mig med bloggen är att vara helt ärlig så känns det som jag måste göra såhär, i alla fall just nu.

Jag vill passa på att tacka alla er fina människor som läser min blogg varje dag och lägger in så otroligt härliga kommentarer. Aldrig hade jag trott att jag skulle ha flera tusen läsare i veckan! Om ni bara anade hur mycket det verkligen betyder för mig - MASSOR! Ni har alltid massa bra stöttning och kommer med fina ord. Otroligt härligt att få så många nya vänner även om det bara är genom bloggarna. Jag kommer fortsätta läsa era bloggar såklart och ni som inte har gjort det lägg gärna till mig på bloglovin så vet ni när jag börjat blogga igen :)

PUSSAR OCH KRAMAR, HA DET BÄST, SÅ HÖRS VI SNART IGEN!
från Julia som måste "take the time" att bara vara i nuet ett tag.

Bananpannkakan och promenad utan jacka

Igår var en så himla härlig dag som bestod av avslappning, läsande av artiklar till skolan, matlagning, massa skypesamtal och bara ta det lugnt. Efter veckans och helgens roligheter var det precis vad jag behövde.

I eftermiddagssolen tog jag en 80min promenad utan jacka! Det var helt sjukt varmt och jag blev till och med lite lätt rosa på kinderna. Till lunch åt jag bananpankaka med ett grönt skivat äpple, kokoschips och en stor klick kvarg. Det satt riktigt bra i magen vill jag lova, mums. Till efterrätt på kvällen åt jag en snickers, så sjukt värt!

Idag väntar skola (förhoppningsvis gym <3) och sen följer stress fram till torsdag då min sambo ÄNTLIGEN kommer ner hit till Frankfurt för några dagar supermys. Därför måste jag göra allt innan.. Jag längtar så jag spricker! Kan inte förstå att vi varit ifran varandra i typ 1,5månad! Vårat rekord.. Längtar som ni kan förstå! <3

Vad bjuder eran måndag på?
Hur god är inte bananpannkakan? mosa en banan, rör ner två ägg och en nypa vaniljpulver - stek - ät!

Min nya favoritfrukost

För någon vecka sedan sprang jag på denna grötblandning på en av alla ekologiska butiker nere i stan. Jag som älskar gröt och gärna blandar ner allt möjligt i gröten tyckte att denna sammansättning lät ruskigt lockande. Grötblandnigen blandas ut med kallt/kokat vatten eller någon typ av kall/varm mjölk och blir supergod både kall och varm (varm är min favorit dock). Den smakar nötig och med svag hint av vanilj, så god.

Innehåll: fullkornshavregryn, dinkelfullkornsflingor, puffat ris, krossade linfrön, mandelmjöl, rostade och hackade hasselnötter, hackad mandel, amaranthpuffar, malen bourbon vanilj. Allt ekologiskt precis som jag gillar det.

När jag kommer tillbaka till sverige ska jag göra min egen. Hur äter ni er gröt? 

 

En bok, en författare - Ortorexi

Svänger bara in för att tipsa om denna intervju från "en bok, en författare" med Yvonne Lin. Detta är ett oerhört viktigt och allvarligt ämne, sprid vidare, upplys er själva och dina när och kära! 

Klicka här för att komma till klippet → KLICK

OBS, detta är bara en print screen. Klicka på länken för att komma till klippet. Värt att se!

Skitdag och vinst!

Igår var ingen bra dag, därför bloggade jag inte på hela dagen. Jag hade inte tid och dagen var bara urtrist. Efter en lång dag i skolan ville min kropp till gymmet men det ville inte hjärnan. Endå lyckades jag pallra mig iväg och fick faktiskt till både 60min zumba och efter det 30min Core extreme. Efter det kunde jag konstatera att NEJ Zumba är inte min grej.. haha inte för att det är svårt, men jag klarar inte av musiken och ledarens "ariiiibaaaaa" hela tiden! Det kändes som ett stort skämt och jag nästan skämdes.. men svettig blev jag i alla fall!

Coreträningen därimot var mer min grej och det gick superbra! Känns att jag blivit mycket starkare i coren sedan jag började satsa mer på uppbyggnad av rygg och magmuskler igen. Visst är det en häftig känsla när det bara känns som kontakten med musklerna bara sitter där de ska?

På vägen hem skulle jag handla men då fungerade inte mitt betalkort eftersom det gått över till det nya kortet. Skamsen stog jag där och fick leta mynt i fikan! Haha, så jag var ruskigt sur påvägen hem med metron.. Jag hade bara mynt till en bytta kvarg! haha Hur som helst så plingade det till i telefonen och jag fick ett mail som fick min att le!

Jag som aldrig vinner något vann en supertävling inne hos baka sockerfritt med ett stort paket med roliga saker! Wow, ni kan tänka er att jag blev glad :) Tänk att en sån sak kan göra att en dag helt plötsligt känns mycket bättre. Stort tack för vinsten och jag kan inte vänta på att få testa allt. Jag som aldrig vinner något!

NU: Fredagsplugg innan (förhoppningsvis gym) och sen mer plugg och middag ikväll!
Vad bjuder eran fredag och helg på?

Ice skating in Frankfurt

I söndags var jag ju som sagt iväg och åkte skridskor här i Frankfurt med de andra utbytisarna. Det var fantastiskt roligt att åka och jag lyckades till och med hålla mig på fötterna hela tiden. Vi åkte konstant i över tre timmar men små pauser. Jäklar va roligt det var och jäklar vad det kändes i benen och magen dagen efter!

Hur som helst här kommer några härliga bilder!

Jag i mitten av bilden!
Hela gänget som åkte skridskor!

När man väl kommit över kanten så går allt väldigt fort

Jag måste bara få skriva några rader och tacka om alla era fina kommentarer ni la på mitt förra inlägg min historia. Jag kände att jag var tvungen att dela med mig av det. Det är lättare än man tror att överträna sig och inte veta riktigt vart man ska dra gränsen. Oftast är gränsen hårfin men när man väl kommit över kanten så går allt väldigt fort. Mitt tips till er är att ta er tiden att utvärdera er själva, hur mår ni? hur känns kroppen?

Vi människor vill ha snabba resultat. Om vi börjar träna magen blir vi frustrerade när magrutorna inte syns på en månad, men tänk inte så! Se det på lång sikt, det är så man bygger en stark och hälsosam kropp. Det är också när vi tar oss tiden till vila som de verkliga miraklen sker. Det är då kroppen orkar och har tid att bygga på det vi siktar på. Jag brukar tänka att muskler förebyggs på gymmet men de växer när vi sover. För det är faktiskt så, att utan sömn och ordentligt med vila orkar kroppen inte och vi får sämre resultat. Utvärdera dig, hur mycket vila ger du kroppen?

Vila kan också betyda lugn och ro, som en kopp te efter frukosten eller en lugn och skön promenad för att få frisk luft. Alla promenader måste inte vara powerwalks. Det är okej om du skippar gymmet idag om du är trött, det är vad du gör på lång sikt som faktiskt räknas! Stora kramar!

Lyxen i att det finns laktosfri smaksatt kvarg i tyskland. 80%kvarg + 20% yoghurt, perfekt och mums!

Min historia om hur jag tränade sönder mig

Efter regn kommer solsken eller hur är det man brukar säga? Så har också min träningsmotivation satt igång igen efter förra veckans dipp. Nu på morgonen var jag iväg på ett 60minuter långt sprintpass, fyfasen vad jag älskar mitt nya gym! Dagens lyckorus var också att jag hade stepbrädan på högsta läget utan att det gjorde ont för första gången på jag vet inte hur länge. Wow, jag är så lycklig över det, för det var verkligen ett steg i rätt riktning för mig.

Jag tar det i min takt och stärker upp min kropp på nytt
.

Bålen är starkare än någonsin, benen börjar känns starka och trygga att stå på. Överkroppen får sig allt större och större utmaningar och snart är jag nog tillbaka på min plattform igen, starkare än någonsin. Men jag har inte bråttom, jag vet att jag har en långsiktig plan, att det är den livslånga förändringen som spelar någon roll.

Jag behövde ett break efter att jag slutade med simningen eftersom att det kommer en gräns då elit-träning går över från att vara sund till att stressa kroppen. Det är då skadorna kommer, det är då man bryter ner sig istället för att bygga upp. 2010 var jag på toppen i bassängen, jag simmade fortare än någonsin jag slog PB efter PB på träningarna men på tävlingarna kunde jag inte prestera. Min kropp var stressad av alla höga krav jag och andra hade på mig. Några månader innan studenten bestämde jag mig för att sluta med simningen efter många tårar och frustration.. hur kunde jag simma flera sekunder bättre på träning men inte prestera på tävlingarna? Jag tränade hårdare och hårdare, det gick framåt i bassängen men när det väl gällde var det som om jag glömde bort hur man gjorde.

Min kropp var helt slutkörd den dagen jag berättade för mina tränare att jag tänkte sluta simma och därefter sov jag konstant i flera veckor. Även om jag inte har på papper mina personbästa, så vet jag hur snabb jag var. Så vet jag mina tider jag presterade och såhär i efterhand är det allt som betyder något för mig. Där vill jag dock aldrig hamna igen. Jag vet hur lät jag har för att bli beroende av träningen, därför är det viktigt att jag tyglar mig själv för att inte stressa min kropp igen. För jag vet hur lång tid det tar att komma tillbaka. 2012 började jag träna igen, bodyjam, bara för att ha roligt och svettas när jag kände för det. 2013 var startskottet för min återuppbyggnad. 2014 ska bli året då jag återvänder upp på min plattform igen, starkare än någonsin.

Bild dagens morgonpass: självsäker, stark och påväg tillbaka!

Om godismonstret inom mig

Sedan jag flyttade ner till frankfurt har jag utvecklats till något av ett godismonster. Det finns så mycket nya sorter och så mycket gott som jag blir nyfiken på att det ibland är svårt att stå emot. De flesta veckorna har jag dock lyckats begränsa mig till godis bara på helgen men det har även då blivit lite för mycket mjölkchoklad för min stackars känsliga mage.

"Vilken tur att det alltid kommer en ny måndag"

Ja för visst är det lite så? Att när man väl vill börja om på ny kula så är det alltid lättare att börja efter helgen. Egentligen tycker jag att det är otroligt löjligt, MEN jag tror att godismonstret inom mig var tvungen att löpa vilt ett tag. Träningen går riktigt bra och jag äter bra mat i övrigt, det är bara min mängd godis som måste dras ner. Absolut inte så att jag inte kommer äta godis, men för att jag ska må bra så måste jag tygla godismonstret inom mig lite bättre.

Därför sprang jag och köpte två olika fina kakor med mörk choklad. En med 70% kakaohalt och en med 77% med jordgubbsbitar och peppar i. Den med jordgubbar var otroligt god! Mörk choklad är långt ifrån "nyttigt" men för mig funkar det bra då jag oftast bara vill ha något att plocka med när jag är uttråkad. En bit mörk choklad och lite blandade nötter eller en frukt i småbitar så är jag nöjd. Ska försöka köra en två veckors light detox!

Detta betyder: mer vatten, frukt och grönt. Varje gång jag blir sugen på något sött ska jag ta mig en kopp te och dricka den i lugnt tempo och försöka slappna av (äter oftast när jag är uttråkad och stressad). Om jag efter det fortfarande är sugen - fritt fram för nötter och lite mörk choklad. Har ni några laster? Hur "botar" ni dem?

Mina två nya lifesavers, den till vänster kostade shortan men så otroligt god! Så pass mörk att den kommer räcka länge!

Veckans träning v.12

Även denna vecka måste jag medge att jag är nöjd om man tänker på hur mycket jag har haft att göra i skolan och allt runtomkring. Något som förvånar mig är dock hur lätt jag tar mig till gymmet här i Frankfurt? Hemma i sverige är det biten till gymmet med cykeln som är den värsta.. men här skuttat jag glatt iväg. Kanske är det läget på gymmet? kvalitéen på passen? ska nog difinitivt byta gym i Linköping till hösten. Ibland kan ju allt man behöver vara en förändring!

Jag snittar fortfarande väldigt högt med antal steg per dag, så vardagsmotionen gör också sin del mot ett bättre välbefinnande. Jag hoppas dock att denna vecka inte ska bjuda på lika många vilodagar och så ska jag försöka bota mitt sockermonster som jag har släppt lös.. haha

Måndag: 60min BBP extreme (ben, rumpa, mage)
Tisdag: 60min bodyfit
Onsdag: Vila
Torsdag: Vila + 40 powerwalk
Fredag: 60min Bodyfit extreme fokus ben/rumpa (massa sprintar)
Lördag: Vila + 40min powerwalk
Söndag: 3timmar skridskoåkning + 40minuter morgonpromenad