Osvavlade eller svavlade aprikoser?

Torkade aprikoser är mitt favoritsnack just nu, så otroligt gott! I gröten, på filen, som snacks tillsammans med cashews, som topping på smoothien och så vidare och så vidare. Hur ska man då välja rätt gällande torkade?

Faktum är den att de torkade är näst intill lika nyttiga som de färska och innehåller massa fibrer, mineraler och vitaminer. Aprikosen innehåller både betakaroten (skyddar hjärtat) och vitamin a (bekämpar fria radikaler i kroppen). Ja, aprikosen torkad som färsk har många hälsofördelar vilket inte är helt fel förutom att de är grymt mumsiga att äta!

Något som jag fick en fråga om häromdagen var "vad är osvavlade aprikoser?" och det tänkte jag nu svara på så enkelt jag bara kan. Torkade aprikoser sälja både svavalade och osvavlade, det som är skillnaden är att de ena även innehåller en liten mängd svavel som tillsätts när de torkas. Detta för att de ska behålla sin naturligt orangea färg. Tillsätts inte svavel bryts färgmolekylerna när och aprikoserna blir något brunare eller brunfläkiga.

Att de blir brunaktiga påverkar varken smaken eller något annat, utan de är minst lika nyttiga som de färska. Självklart är det därför alltid bäst att undivka svavlade, men de svavlade (beroende på sort) är heller inte speciellt osunda. Välj gärna de osvavlade om du kan eller har råd och bli inte avskräckt av den bruna färgen, de är lika goda! ;)

Är du petig med färgen på maten eller väljer du hellre de utan tillsatser?

Kommentarer:

1 LINNEA:

sv; ja verkligen !! :)

2 Jossan:

Jag brukar faktiskt köpa de brunare när jag köper aprikoser. Började med det för längesedan och jag gillar dem :)
SV: Men åh, vad kul att jag kan inspirera någon då! :)
Åhh, sagan om ringen är min favoritfilm med, blir aldrig för gammal för de filmerna ;)
jag förstår det! Du kommer ha sjukt kul på studierna! :)

Svar: Ja, de är minst lika goda tycker jag :) sv; ja de är så himla bra, tidslösa filmer liksom ;) ja, det tror jag också! ska bli superspännande att få komma iväg :)
Julia T

3 ANGELICA - Hälsosamt:

Jag väljer helst utan tillsatser :)

Svar: jag också :) känns bättre då!
Julia T

4 Hanne:

Jag tycker att de smakar likadant :) tycker dock att de svavalade SER godare ut :)

Svar: håller med dig :)
Julia T

5 Karin:

Oftast tänker man ju "färg på mat är nyttigare", hum svårt…:)
Men bra påminnelse, finns SÅ mycket torkad frukt här i Kina. Borde bli bättre på att äta, tex aprikoser i gröten - MUMS!

Svar: Ja men precis! man får inte stirra sig allt för blind på färgen :) jag gud ja! passa på ;D
Julia T

6 Esmeralda:

sv. Tack så mycket :D

7 Lilly:

Guud så gott!


Svar: ja :D
Julia T

8 hanna:

ja men visst är dom snygga :D
åh det där ser gott ut, har nog aldrig smakat ens :O

Svar: verkligen :) ja men smaka! både gott och nyttigt :)
Julia T

9 Camilla:

Aldrig smakat aprikoser, men kanske borde det :) Såg gott ut!

Sv: Haha ja tror det är många som tycker tvärtom! :P Söndagar brukar inte vara någon höjdare hos folk. Men jag älskar att ha möjligheten att spendera så många timmar jag vill på gymmet efter en lång sovmorgon och frukost och sen kunna förbereda mat och liknande inför veckan! :) En dag fyllt av det man älskar, då kan det ju inte bli mycket bättre!

Svar: Ja gör det! de är supermumsiga :D sv; haha, ja men exakt!
Julia T

10 Sanna J Bizzozero:

Åh, älskar aprikoser!!!

Svar: ja :D
Julia T

11 Sanna J Bizzozero:

Åh, älskar aprikoser!!!

Svar: jag med :D
Julia T

12 Eleonor:

Är det dyrare att köpa de osvavlade? Jag har aldrig tänkt på att det finns olika. Jag har köpt euroshoppers (ica basics) aprikoser och de tycker jag nog har varit lite "brunare" i färgen men jag kan ju minnas fel. De är i alla fall goda, och billiga :)

Svar: Jag vet faktiskt inte om jag ska vara ärligt, jag tror att de som är "raw" är iaf dyrare men annars tror jag inte att det är så stor skillnad faktiskt :) men nu blev jag osäker!
Julia T

13 Jen:

De är också väldigt rika på järn! =)
Jag väljer hellre utan tillsatser då helst!

Svar: Ja det är de ju! attans det missade jag skriva ;)
Julia T

14 Dellie:

Jag kör alltid ekologiska (osvavlade) :) De känns lixom bättre! :)

Svar: Jag håller helt med :) det gör jag med! men inte alltid :)
Julia T

Kommentera här: