Önskeinlägg: mellistips!

Att svänga ihop en nyttig och bra mellis behöver inte vara så svårt, med några få ingredienser kan man variera sig hur mycket som helst. Har fått många frågor om tips på mellis så nu tänkte jag äntligen svara på detta i ett önskeinlägg!

Att äta mellanmål är viktigt för att vi ska hålla förbränningen uppe under hela dagen och känna oss pigga med ett så jämt blodsocker som möjligt. Det är oftast när vi börjar slarva med måltiderna som vi blir sugna på exempelvis godis och andra onyttigheter samt börjar småäta allt möjligt vi har i skåpen. Är det någon som känner igen sig?

Under bilden kommer mina bästa tips ↓ OBS! Den svarta texten är länkar till recepten.
 
Här kommer några bra mellistips som jag gillar:
• Naturell keso/minikeso kryddad med kanel + en halv avokado eller chokladproteinbar eller jordgubbsproteinbar
• Smoothies med bas av kvarg/yoghurt/kokosvatten/mandelmjölk/kokosmjölk + färska eller tinade bär: exempel
   gärna toppat med kokosflingor, granola, pumpakärnor eller liknande.
• Yoghurt med frukt/bär och granola/müsli, frön och nötter
• Knäckebröd med mosad avokado och ett kokt ägg
• Proteinfluff med smak av choklad och jordnöt - eller annan smaksättning ex. färska eller tinade bär.
• Mugcake med en klick kvarg/keso ex. Chokladbollsmugcake eller fruktig mugcake
Proteinmuffins med keso/kvarg eller frukt
Bananpannkaka med en klick keso och bär
• Fruktsallad med blandad frukt och en klick kvarg/keso
• Grekisk/turkisk yoghurt med valnötter och en skvätt rinnande honung
• Omelett med babyspenat, cooktailtomater och skinka/kalkon

Bra saker att ha hemma som mellis-bas kan vara:
· Kvarg, keso, naturell yoghurt, kokosvatten, kokosmjölk, grekisk/turkisk yoghurt
· Frysta/färska bär/frukt som blåbär, hallon, jordgubbar, vinbär, mango, banan, äpple, päron m.m
· Granola, müsli, havregryn, fiberhavregryn
· Kokosflingor, kokoschips, pumpakärnor, krossade linfrön, chiafrön, solrosfrön
· Naturella (kan vara torrostade) nötter: valnötter, mandlar, hasselnötter, Cashewnötter
· Knäckebröd, riskakor, fincrisps, surdegs/fullkornsbröd
 

Kommentarer:

1 Sanna Johansson Bizzozero:

Gott Gott!!

Svar: ja :D
Take the time

2 MALIN:

vilket roligt inlägg! mer mat-tips som detta! :)

Svar: Va roligt att du uppskattade inlägget :D det kommer mera!
Take the time

3 Julia:

mat mat mat mat! BRa inlägg ;-D dock ska man inte läsa om man är hungrig hihi!

SV:Kommer du till umeå you know where it is! ;-D
SV:Åh jag förstår, men varför kan du inte göra dom?

SV:Viktigt att välja rätt underlag för rätt träning / rätt skor för valt underlag, kanske inte något man tänker på :-D

Svar: haha ja! det där inlägget är inte eller kanske är för den hungrige ;) kul att du gillade inlägget :)
Take the time

4 Emma:

Åh, jag är hungrig! Bäst att gå ut i köket. Frågan är, tidig lunch eller sent mellis?

Massor med bra tips :D (och otroligt läskande bilder :))

Sv. Jag med. I vissa perioder vill säga. Ibland har man ingen inspiration alls att testa nytt. Och ibland räcker inte tiden till, för att man hittat så mycket recept man vill testa :P

Du, det förstår jag. Lyxigt alltså :D

Som sagt, måste vara skönt, om än lite konstigt att hamna på ett ställe där folk inte är lika mycket inne i hälsohetsen. Väldigt skönt och nyttigt och hälsosamt dock ;) Bra sätt att få chans att kunna reflektera kring det också.

Hoppas du får en bra start på veckan!
Kramkram

Svar: haha, tror detta inlägg kan göra de flesta hungriga :) roligt att du gillade inlägget!
Ja, jag trivs så bra för det känns mer avslappnat här på gymmet än på mitt gym i linköping :) så det är ju skönt att få lite perspektiv!

kramkram
Take the time

5 anna:

jättebra tips :) jag tycker det är svårt med nyttiga mellanmål om en är på språng och inte har tillgång till kylskåp, men en del av det här funkar ju att ta med sig!

Svar: Tack :) kul att du uppskattade inlägget! Ägg kan man ta med sig i väskan, är de kokta håller de i rumstemperatur :) ett annat bra mellis utan kylskåp kan vara en näve nötter och en frukt :) Kram
Take the time

6 Heléna:

Så mycket gott! Bra med lite tips när man får idétorka här hemma :)Hoppas din dag blir fin! Kram :)

Svar: Va roligt att du uppskattade inlägget :D alltid roligt när man kan inspirera varandra lite!
Take the time

7 Ulrika:

Sv: Jag fick ju ett bra recept av dig så då får man ju bjuda tillbaka med en länk! :D Jag har gjort fluff med bär i ett ganska bra tag men tack för tipset ändå! :D
Ska nog testa något mer av dina recept idag!

Svar: Åh va roligt :) jag skulle uppskatta en länk :) va gullig du är!Visst är fluffet gott? mums!
Take the time

8 Erica:

tack så jättemycke för så bra mellisar! ska prova falska äppelpajen med en gång! tack så jättemycke verkligen! :)

Svar: Tack :) kul att du uppskattade inlägget! Så lite så :) roligt att man kan hjälpa till!
Take the time

9 Jennyh:

Dålig fantasi skriver du och ändå listar du massor :D jag har min standard som är blåbär, mango och granatäpplekärnor med kvarg och ibland toppar med typ pumpakärnor eller nötter =)

Svar: Haha, nej inte jag! det var en läsarfråga ;) men ditt tips låter ju toppen!
Take the time

10 Nathalie Tegelstam:

Vilka bra tips, måste absolut testa några utav dessa :) kram

Svar: Tack :) kul att du uppskattade inlägget! Kram
Take the time

11 V I L M A L A ♔:

Sjukt bra tips! kram

Svar: Tack :) kul att du uppskattade inlägget! Kram
Take the time

12 julia:

bra tips :)

Svar: Tack :) kul att du uppskattade inlägget!
Take the time

13 Sofia:

Massa bra tips! :)

Svar: Tack så jättemycket :)
Take the time

14 Fashion Safari:

brukar blanda naturell kvarg och light saft, så himla gott!

Svar: Det har jag inte testat :) tack för tipset!
Take the time

15 Mirjam Wallmark:

Superbra tips!
kram ♡

Svar: roligt att du uppskattade inlägget :) kram
Take the time

16 sara:

vilka bra tips, ska verkligen testa några! :)

Svar: Vad roligt att du uppskattade inlägget, tack så mycket :)
Take the time

17 Eleonor:

Vilka bra tips!

Svar: Jag jobbade på Tele2 den sommaren jag jobbade på Transcom, på uppsägningsavdelningen Det var sommaren 2010. Det var tufft men jag var rätt duktig, tror jag. Var satt du nånstans? :) Bor du alltså i Karlskoga när du inte är i Frankfurt? Om du deltar i något lopp, förslagsvis Karlstad stadslopp eller kanske Tjurruset i Karlstad så får du säga till :D

Svar: Tack så jättemycket :D
Åh, spännande! jag jobbade på Åf-supporten :) jag kommer ifrån karlskoga men just nu bor jag i linköping med min sambo där jag pluggar till civilekonom :) men jag bor hemma på somrarna och kommer hem ibland!

jag brukade köra vårruset i karlstad varje år men iår blir det ju inget :) men jag ska absolut höra av mig om jag kör något lopp i karlstad vore kul :D har du kört tjurruset förut?
Take the time

18 F R I D A - M A R I A:

Otroligt bra tips!

Svar: tack så jättemycket :D
Take the time

19 Jossan:

Mums vad mycket gott. Jag önskar jag vore bättre på att ha med riktiga mellanmål och inte bara bars men det är så enkelt att ha med när jag går till gymmet :P

Svar: Ja men bars är ju så praktiskt att ta med sig :) köper du eller gör du egna bars? :)
Take the time

20 | BYSMJ | + all by me.:

mums vad gott allt såg ut!

Svar: Var riktigt mums :D
Take the time

21 Sara Ekman:

Mums :)

Svar: ja :D
Take the time

22 maria at inredningsvis:

MMMMM får jag smaka :) hoppas ni har det lika vårlikt som vi i GBG.

Ny post ute...heta designerdetaljer :)

Ha en fin dag

LOVE Maria at inredningsvis - inredning it's, Swedish for decor :)

Svar: absolut ;(
Take the time

Kommentera här: