Proteinbars med smak av choklad

Häromdagen bakade jag proteinbars med smak av choklad. Har länge kollat runt efter olika recept och tillslut hittade jag ett recept på  Emmas härliga blogg. En riktigt bra blogg som jag följer flitigt. Ändrade lite, men grundreceptet är hennes.

Efter träningen behöver vi massa kolhydrater och proteiner så därför är de proppfulla med just det :) Perfekt efter träningen med lite kanelkeso. I orginalreceptet var det även (15) dadlar men jag tog bort det eftersom jag inte hade några hemma när jag bakade dessa. Jag använde fiberhavregryn istället för vanliga. Hur som helst blev de väldigt mumsiga!

Ingredienser
1,5dl fiberhavregryn
3st äggvitor
1,5dl kvarg
1dl mjölk
1 mogen banan
0,5dl kakao
Sötning (15dadlar, agavesirap, lite honung efter smak. Jag tog agave)
1tsk bakpulver

Mixa alla ingredienser till en slät smet och klicka ut i 10-12st formar eller bred ut på ett bakplåtspapper cirka 2cm tjockt. Sätt ugnen till 200grader och skjutsa in dem i typ 15-20min. Ta ut dem ur ugnen och låt dem svalna så de stelnad.

Kommentarer:

1 FrökenTV, bloggen om tv och film:

gott

sv: ja det kommer :D

Svar: ja verkligen mums :D
Julia T

2 Annie Johanzzon:

Åhh vad smart att göra sina egna proteinbars! Det ska jag med prova någon gång! ^^

Svar: Ja, det tycker jag att du ska göra :D det blir supergott!
Julia T

3 Emelie Bohlin:

åh det där måste jag testa att göra någon gång :D

Svar: Ja gör det :D de är mums!
Julia T

4 ANGELICA - Hälsosamt:

Men oj vad gott, detta måste jag testa någon gång!

Svar: Ja gör det, supermumsiga!
Julia T

5 Amanda [SPONTAN]:

Ser gott ut :)

Svar: Det var de :D
Julia T

6 Linda:

va gott!

Svar: ja :D
Julia T

7 fight4fit:

Du är verkligen så duktig när det kommer till allt ditt bakande :) Önskar verkligen att jag pallade, för som vanligt ser det ju underbart gott ut!

Svar: Haha, tack så mycket :D jag har överdrivet mycket energi på kvällarna det är väl det ;)
Julia T

8 Clara:

Så gott med egentillverkade bars!

Svar: Ja verkligen :D
Julia T

9 Anna-Karin Arvidsson:

Härligt med egna bars utan konstiga E

Svar: Ja, jag gör nästan alltid egna om jag inte köper någon rawfoodbar :) tycker inte om för mycket ingredienser, speciellt inte sånna med massa e-ämnen jag inte vet vad det är!
Julia T

10 Evelina:

Ska lätt prova dom! :)

Svar: va kul :D gör det!
Julia T

11 Louise:

Åh vad gott :)

Svar: Ja verkligen :D
Julia T

12 Julia Svensson:

sv: Hihi eller hur! ♥ Kramis

13 Michelle:

Bra tips!!

Svar: tack :D
Julia T

14 vanja:

sv: ja eller hur :D

15 Sandra - foto & vardag:

Svar: Tack för tipset :)

16 Karin:

Vad glad jag blir när du inte använder färdigt proteinpulver och bakar med utan gör helt egen. Jag blev så fundersam när jag såg ditt tidigare inlägg. Detta bara måste jag baka! Perfekt!

Svar: Va kul att höra :) jag är inte så förtjust i proteinpulver faktiskt, gillar inte konstgjorda saker :) visst är det kanon att det finns, men använder helst annat :)
Julia T

17 Sara Ekman:

Gott :)

Svar: ja, verkligen :D
Julia T

18 linah:

ååå va mums:D

Svar: ja :D
Julia T

19 Caisa:

Oh sånna måste jag prova att göra! Tack för tipset!

Svar: Ja, gör det :D de är toppengoda!
Julia T

20 VERONICA:

Du är ju grym med tips, detta ska jag verkligen testa! :) Kram

Svar: åh, tack så jättemycket :D gör det :) kram!
Julia T

21 Wilma:

Sv; Ja det var det verkligen!!

Detta ser med gott ut! :)

Svar: Det var det :D
Julia T

22 Wilma:

Oj skrev fel blogg ;)

23 Karin:

Gud vad gott och ganska enkelt dessutom, måste testa:)

Svar: Ja, det var det verkligen :) testa!
Julia T

24 Linn :

De där såg ju inte fel ut alls! :)

Sv: Var riktigt gott kan lova! :))

Svar: Nej, de är asgoda :D
Julia T

25 Carro:

Ja, det är underbart :)

Svar: härligt :D
Julia T

26 Ebba ♥:

Åh gott!

Sv: Åh tack så mycket, håller med! Kram ♥

Svar: Ja verkligen :D kramis!
Julia T

27 Isabelle:

Gott!

Svar: Ja :D
Julia T

28 Eleonor:

Det ser väldigt gott ut! Hur blev konsistensen på dessa? Jag tycker det brukar kunna bli gummiaktigt när man bakar med kvarg tyvärr, men det blev kanske inte dessa?

Ser väldigt goda ut i alla fall, ett recept som jag borde pröva :)

Svar: Förutom New York så skulle jag vilja besöka Barcelona eller Grekland, länder som inte ligger alltför fjärran. Att sitta på ett flyg längre än 4 timmar är inget för mig men 6 timmar kan gå an. :) Men just nu är det lite för svalt i de länderna jag vill åka till så jag får nog hålla utkik ett tag till ;)

Svar: Ja, de blev jättegoda :) Ja, det tycker jag också att de kan bli faktiskt eller i alla fall lite "omelettiga". Men dessa blev väldigt bra tyckte jag! Lite som kladdkaka fast endå inte :) åhh, det låter som bra resemål! Jag älskar grekland!
Julia T

29 snie.blogg.se:

åh ska leta upp ngn lchfvariant. vill oxå prova göra egna =)

Svar: Ja gör det :) de är mums!
Julia T

30 Jossan:

vad enkelt! :) Jag vill göra egna och dehär var sådär lagomt avancerade :)
SV: Ja det tycker jag med, är ju jättekul att få respons på sin egna utveckling :)

Svar: Ja verkligen! :D
Julia T

31 michelle bergström:

Måste man har kvarg i eller kan man ha något annat? detsamma gäller bananen :D och sötning, äter ju inte dadlar eller honung och agavesirap vet jag inte vad det är ;)

Svar: Oj :) kvargen är ju där för att höja proteinhalten! och banan och den andra sötningen kan du väl utesluta, men då tror jag inte att de blir så goda. Kanske bättre att testa något annat recept? :) bananen är till för att få i sig bra efter träningen, då behöver vi kolhydrater och protein :) men annars kan du testa detta recept: http://takethetime.blogg.se/2013/november/proteinbars-med-frystorkade-jordgubbar.html då blir det en annan typ av proteinbars men de är också goda :)
Take the time

Kommentera här: