Raw chokladmousse (sockerfri, nyttig)

Äntligen måndag eller vad säger ni? Eller ja.. nää! men jag kan i alla fall försöka liva upp lite med en supersmarrigt recept som jag testade till fika nu på eftermiddagen. Jag och min sambo firar nämligen lite idag så jag passade på att göra en chokladmousse. Det första som slår mig är följande... hur kan något så nyttigt vara så himla gott??

Ingredienser
1 jättemogen avokado
6 dadlar
4 msk kvarg (eller mjölkfritt alternativ ex. mandelmjölk)
2msk kakao
Ev. sötning ex. honung (jag hade inte i det)

Hacka dadlarna i småbitar och mixa tillsammans med kvargen, tillsätt avokadon och kakaon och mixa tills den har en fin koncistens. När mixen fått en fin mousseig koncistens är den klar! Servera i ett fint glas och ät direkt :)

(om man ställer den i kylen eller väntar ett tag med att äta den, kan avokadon ta över lite mycket i smaken)

Kommentarer:

1 Amanda:

Så gott :D

Svar: ja verkligen mumsigt :D
Julia T

2 Anonym:

mums va gott!

Svar: ja :D
Julia T

3 hanne:

mums va gott :D

Svar: ja :D
Julia T

4 Alice:

Åh det ser väldigt gott ut, det ska jag nog prova på någon gång :)

Svar: åh gör det :) var supergott!
Julia T

5 Esmeralda:

muums!! detta ska testas :D

Svar: ja det tycker jag :D var jättegott!
Julia T

6 Adde:

Ser svingött ut ju :D min nyttiga flickvän blir nog nöjd ikväll ;D hehhe

Svar: haha vilken lycklig tjej :D
Julia T

7 Jen:

Det är verkligen jättegott att göra mousse på avocado!! (och nyttigt också, vilken bonus! =) ) Tips, gör mousse på svocado och kokosgrädde + stevia ! Supergött! =)

Svar: åh, det ska jag allt ta också testa :) tack för tipset!
Julia T

8 Kimmey ~ Kung varje dag:

Gott :D

Svar: ja :D
Julia T

9 Mari:

Men himmel och pannkaka. =)

Svar: haha :) det är ett hett tips från mig ;)
Julia T

10 Therese:

Jag har gjort en avokadoglass förut men inte med chokladsmak, måste snarast testa denna!! Tack för bra tips!

Svar: åh, denna rekommenderar jag starkt! så god :)
Julia T

11 Lisa:

Men gud så gott det ser ut :)

Svar: den var super :)
Julia T

12 Jossan:

Åh gott! Jag har gjort en sån här förut en gång jag med, supergott :)

Svar: ja visst är det gott :D
Julia T

13 Lisa:

Men gud så mumsiga saker alla gör i sina bloggar! :-)

Sv: Tack! :-) Ja men jag vet ju att jag alltid ångrar mig, om jag inte tränar eller bara kör halva pass, efteråt men plågar jag mig lite och kör på iaf så är jag alltid riktigt nöjd med mig själv efteråt! :-D

Svar: hehe ja denna var riktigt god :)
Julia T

14 Karin:

Å vad gott det såg ut! Dadlar och stevia är saker jag bara måste ha hemma inser jag!

Svar: ja det var väldigt mums! :) ja, det är ett måste :D kan tipsa om icas "i love eko ekologiska dadlar soft" kostar typ 25kr och är nästan som färska! väldigt prisvärda :)
Julia T

15 Lena:

Gud så sugen på choklad jag blev nu :)

Svar: då tycker jag att du gör lite mousse =)
Julia T

16 amanda:

mums!

Svar: ja :D
Julia T

17 M:

Ser fantastiskt ut ju!

Svar: var det :D
Julia T

18 Michaela Cess - Skandal Beauty:

Gott! :)

Svar: var sjukt gott ! :)
Julia T

19 Karin:

Sv: Ja precis! Jag vill komma ur dessa dåliga vanor jag har haft hela livet, och just nu skapar jag nya vanor istället!

Svar: ja, men det är ju precis så man ska göra :) heja dig!
Julia T

20 Clara:

Så perfekt!

Svar: verkligen :)
Julia T

21 E.w - photpgraphy:

baaah så gott de ser ut

Svar: waaah så gott de var :D
Julia T

22 L i n n (instafood):

Gud så gott! ge mig nu :)

Svar: hääääärrrr ---> choklad mousse!
Julia T

23 milina.blogg.se:

Gud vad gott det ser ut!

Svar: var jättemumsigt :D
Julia T

24 Karro - i huvudet på en läkarstudent:

Åh vad gott det låter!! Måste testa så fort min avokado mognat ^^ Dock innehåller ju dadlar en massa fruktsocker, om man ska vara petig. Men absolut ett av det bästa alternativen över sötsaker :)

Svar: åh det tycker jag verkligen att du ska göra :)) jo, det gör de ju! men den lilla mängden fruktsocker har aldrig skadat någon, kroppen kan nämligen ta upp hela 75gram fruktos åt gången :) så det är absolut ingen fara :) bättre för kroppen med naturliga ämnen än att hälla i någon typ av sötströ enligt mig :))
Julia T

25 Christina:

Låter himla gott :)

Svar: det var det :))
Julia T

26 wilma karlsson:

den ska jag prova på någon dag! :-)

Svar: åh va kul! det tycker jag verkligen :)
Julia T

27 Linda:

gott

Svar: ja =)
Julia T

28 Katarina:

Den där är riktigt god. Jag har bara använt avocado, raw kakao och honung, men det låter gott med lite annat i den också.

Svar: Visst är den :) åh jag ska nog ta och testa med bara honung! stog där och funderade på vad jag skulle söta med :)
Julia T

29 Emma:

Det där är så himla gott! Brukar också göra det :-) Är det Raw kakao du använder dig av? Vanlig kakao innehåller ju socker...

Kram!

Svar: jag har både raw kakao och en vanlig ögon kakao 99.9% kakaohalt och 0.1% arom, är helt sockerfri! så där har du allt fel ;) långt ifrån alla vanliga kakaosorter innehåller socker :) till dessa använde jag raw kakao. kram!
Julia T

Kommentera här: