Triss i löpartips!

För dig som skulle vilja börja löpträna eller som har/haft knäskada vill jag ge tre tips. Tre småtips som man helt enkelt inte tänker på om man inte är van löpare eller struntar i för att man inte tycker det spelar någon roll. MEN det spelar roll! Kanske inte på kort sikt, men jag kan lova att med fel löpteknik eller fel skor så kommer man att skada sig själv i längden.

Det största misstaget jag har gjort när det gäller löpning är att använda fel skor. Jag pronerar lätt vilket är väldigt vanligt och behöver därför rätt sko för att mina löpsteg ska bli jämna. Sedan jag började tänka på vilken sorts sko jag använder (även i vardagen lägger i en bra sula) har mina problem försvunnit helt. Mitt första tips är att ta hjälp på exempelvis löplabbet och testa ut ett par som passar just dig! Mitt andra tips är att knyta skorna rätt genom att "låsa fast" hälen så att skorna inte glappar. Detta förebygger både skavsår och gör att skorna sitter bättre på foten.

För att låsa fast hälen i skorna gör öglor på varsin sida och trä motsatta snöret genom öglorna som på bild 2. Därefter dra i de två snörena fram och tillbaka från sida till sida tills det blir tightare längst upp i skon. Knyt sedan som vanligt.


Höftböjaren, låren och vaderna brukar kännas logiskt att stretcha efter en löpartur, men glöm inte rumpan! När vi tränar och anstränger våra muskler drar de ihop sig och blir kortare. Om man ska stretcha eller inte är omstridet men personligen förespråkar jag stretchning och definitivt efter du löptränat. När sätesmuskeln drar ihop sig blir den kort och påverkar hela benen. Att inte stretcha sätesmuskeln kan därför ge knäont och det är ju inte kul!




En bra löpteknik är a och o när det gäller skadeförebyggning. Boka en tid hos en PT eller anlita en löpkunnig vän att kolla på din löpteknik. Med fel löpteknik kommer du inte springa många mil förens du känner av skador eller sträckningar. Inte nog med det leder en bra löpteknik även till att du dels orkar mer/längre och får bättre kraft och fart. Så det kan det väl vara värt!

 
Sen är det bara ut och löpa! Hoppas mina tips hjälper :) (bildkällor: pinterest)

Kommentarer:

1 Isabelle:

sjukt bra inlägg det där skosnöregrejen kan nog vara lösning för mina glappiga skor :)

Svar: Tack så mycket! Ja det får vi hoppas att det gör :)
Julia T

2 Jenny:

Väldigt bra tips med skosnöret!

Svar: Tack :) roligt att du uppskattade det!
Julia T

3 LORISSA LOVEBOMB:

sv: men åååh, tack :D :')

Härliga tips, men de hjälper nog inte mig så mycket: jag har inte kondition att ens jogga i fem minuter utan att stanna tror jag.

Svar: Hehe okej :) men alla har vi ju en gång varit nybörjare på allt, eller hur? :)
Julia T

4 Felicia Karlström:

Mycket bra tips. "Skosnöret"-tipset var ju grymt. :D

Svar: Det äger :D räddat många skavsår :D
Julia T

5 Hanna:

Hihi ja vad har du gjort ikväll då?:D

Svar: Lagat riktigt god mat har jag gjort hitthills :D
Julia T

6 emilia:

Bloglovin byte? :D

Svar: Du får jättegärna följer mig om du tycker om min blogg :) skulle bli jätteglad, men jag gör inga byten. Om jag gillar en blogg följer jag den :) ska kolla in din! kramis
Julia T

7 Hanna:

åh mysigt vad gjorde du för mat ?:D

Svar: Receptet finns på bloggen nu :D
Julia T

8 Alice :

Hatar de haha :( dock är den borta nu så de e skönt!

Svar: Va skönt :D
Julia T

9 Anonym:

Grymma tips!:D

Svar: Tack :D
Julia T

10 Lisa:

Bra tips och fin blogg :D

Svar: Tack så mycket :) glad du gör mig!
Julia T

11 frida christina:

Vilka bra tips!

Svar: Tack så mkt :D
Julia T

12 frida christina:

Vilka bra tips!

Svar: Tack :D
Julia T

13 hanni:

Rumpan har jsg faktiskt aldrig tänkt på :o

Svar: Det kan vara värt att testa :D
Julia T

14 Olivia Magnusson:

Grymma tips där :D

sv: åh tack :D
kramis♥

Svar: Tack så mycket! :) kramis!
Julia T

15 Nora:

Jätte bra tips :D !!

Svar: Tack så mycket :)
Julia T

16 Sara:

Håller med om stretchingen :)

Svar: Bra :D
Julia T

17 Karin O:

Har aldrig haft ett sådant långt löparuppehåll i hela mitt liv som nu, känns så konstigt, så långt bort och så avlägset på något sätt... vilken känsla det kommer att bli sen att kunna springa!:)

Svar: Ja det förstår jag, det är så skönt tycker jag! finns inget som rensar tankarna så bra :) Det kommer garenterat kännas underbart efter några gånger!
Julia T

18 Anonym:

ÄLSKAR DIN BLOGG! fortsätt med sånnahär inlägg :D

Svar: Åh tack så mycket :) det ska jag försöka ordna!
Julia T

19 Lisa:

Grymma tips ju :) ska testa den där med snöret!

Svar: åh tack :) ja gör det!
Julia T

Kommentera här: