Socker- & mjölkfri hallonglass

Sockerintollerant pojkvän och laktosintollerant flickvän som båda älskar glass? Nej, någon sådan glass har vi hitthils inte hittat. Den mjölkfria glassen är enligt mig inte god och den sockerfria glassen innehåller laktos... För er som vill undvika socker finns det en supergod sockerfri glass från GB som heter "lättglass".

Hur som helst så gjorde jag egen socker- och mjölkfri glass till alla hjärtans dag smaksatt med hallon. Både jag och sambon blev riktigt nöjda och den var dessutom superenkel att göra, utan glassmaskin dessutom. Stort tips för er glassälskare därute! Det var verkligen inte sista gången jag gjorde denna glass!

Recept - Socker- & mjölkfri glass med smak av vanilj och hallon (4port)
2dl soyagrädde (eller laktosfri grädde)
2 äggulor
2msk agavesirap (cirka)
0,5tsk vaniljpulver
4msk bara bär hallon (eller tinade hallon gjorda till en sås/sylt)

Häll grädden i en bunke tillsammans med vaniljpulvret och agavesirapen, vispa den ganska löst men luftigt. Vispa äggulorna hårt i en annan bunke och blanda sedan ner hallonen. Vänd sedan ner gräddblandningen försiktigt. Placera smeten i fyra plastglass (slicka skålen) i frysen i några timmar tills de stelnat.

Låt tina en kort stund innan du serverar, gärna med bär och riven mörk choklad!

Kommentarer:

1 Lotta:

Sv: Ojda! Tycker han att du ska åka? Hoppas verkligen att det fungerar och blir så som du vill :)

Svar: Han är glad för min skull :) men så klart hade vi helst velat bo tillsammans, men vi har varit tillsammans länge och har det bra så det kommer inte bli några problem :) förutom att vi kommar sakna sönder oss efter varandra! tacka vet jag skype och flyg! :)
Take the time

2 Emma:

Ååååh, vilket toppentips! Tack så mycket.
Glass är ju så gott.

Jag har gjort på fryst mango blandat med yoghurt/kvarg och vaniljpulver också. Den glassen är inte så tokig den heller kan jag lova :)

Sv. Jag är också sådär. Brukar försöka hålla fika och godis till helgerna. Men jag är en periodare. Just nu behövde jag vara borta från sockret ett tag. Delvis för att jag var trött på det, men också för att må bra i min kropp igen. Vilket jag gör nu. :) Så vi får väl se, snart kanske det kommer en period med lite fika och godis mitt i veckorna också. Som sagt, jag brukar hoppa lite ;)

Sunt förnuft är en himla bra grej när det kommer till kosten. Och som någon annan kommenterade, att inte se någon mat som "fusk". Det enda kostfusk man kan göra är väl att äta för lite?

Kram på dig!

Svar: ÄLSKAR glass ;D det blev supergott! och ditt tips måste jag också testa, låter supersmarrigt! yumyum :)
Jag håller helt med! En riktig periodare :) när jag inte tränar eller kommer i en träningssvacka brukar jag ha svårare att hålla mig ifrån sötsakerna även på veckorna har jag märkt.. vet inte varför? men som sagt ibland unnar jag mig på vecka också! det dör an inte av :) men håller helt med att "fusk" använder inte jag, inte "unna" heller egentligen även om jag använder det uttrycket! Jag bara äter ;) men sant! att äta för lite är nog ofta mitt problem tyvärr :/ eller att jag ibland har slarvat med lunch och så! dumt!

KRAM
Take the time

3 Emma:

Haha, nu kommer det här igen med dubbla kommentarer.. :)

Sv. Chiapuddingen var en riktig hit! Fast nu är den slut :( Tre portioner räckte det till iallafall :)

Hur länge har ni varit tillsammans? 4.5 månad är ju lång tid, men samtidigt kommer det gå supersnabbt. Och ni kommer fixa det galant. Som sagt, det finns ju skype och Tyskland är ju iallafall inte på andra sidan jordklotet :)

Tacktack! Jag jobbar på mitt gamla sommarjobb som maskinoperatör på Sandviks tråddrageri. Jag brukar säga att jag "spolar ståltråd" (men egentligen är det svetstråd). Så jag ser till att allt flyter på och packar materialet i kartonger osv. Inte världens roligaste jobb, men jag trivs ändå kalasbra :) Fast det är ju inget hela-livet-jobb. Då skulle min kropp gå sönder (och mitt psyke också för den delen, karriärist som jag är...)

Jag bodde i korridor i Uppsala i två år. Hade egen dusch o toalett, men delade kök med 4 andra. En upplevelse och jag trivdes väldigt bra. Man kommer ju rätt nära varandra och det är rätt häftigt att bo med människor som man kanske inte skulle ha valt att umgås med i "vanliga fall". Måste vara perfekt när man är utbytesstudent också! Så jag tror nog att du kommer få det toppen!
Kramkram

Svar: haha, vi är bra på dethär med dubble kommentarer!
Vi har varit tillsammans nästan 2,5år och det känns väldigt stabilt så jag är inte orolig över det faktiskt :) mest att man kommer sakna varandra en massa och han pluggar till civilingengör så han skriver en kandidat nu efter första tenta-p på 15hp (3år in på utbildningen) så han kommer kunna lägga upp sitt schema ganska som han vill, så det kommer nog bli "lätt" att ses :)

Skönt ändå att du trivs så bra på jobbet även om det inte är helt rätt liksom i det långa loppet :)

Ja, jag tror också att det blir bra! vi ska tydligen ha städerska som städer varje dag så det känns okej :) och så lär man väl känna folk lättare i en korridor också kan jag tänka mig!

Ha det bäst tills jag är framme i tysklnad!
KRAM
Take the time

4 Showbrains:

Sockerintolerant? :D Det har jag aldrig hört! Spännande!

Svar: Spännande och spännande ;) tycker nog mer det är lite krångligt.. är ju socker i precis allt typ :/ även skinka!
Take the time

5 Jennifer:

Mums vad god den ser ut :D

Svar: Det var det också :D
Take the time

6 Adele:

åh så gott!:)

Svar: Ja den va mumsig :D
Take the time

7 Sara:

Det där måste jag verkligen testa :) såg mumsigt ut!

Svar: Gör det :D supergod!
Take the time

8 Jojo:

Gott!

Svar: Ja, denna glass är toppen :D nyttigare men lika god!
Take the time

9 Julia:

Hihi, hur smakar sojagrädde?? ;-O

SV:SV:Hihi, älskar att du tar upp hopptestet också ;-) Du är för rar!
SV:Tack, jag tänker lite grann att min blogg är juh faktiskt en del av mig, jag kan inte verkligen inte ljuga, finns inte hos mig och självklart kommer folk se att jag gjort en operation. Sen tycker jag själv att det kommer bli roligt att kunna följa min egna resa. Min blogg är först och främst för min egen del och att då kunna spåra mig själv efter en operation är juh kanon kul att ha kvar. Därför bestämde jag att det var mer en självklarhet än något annat att skriva det :-D

GAH, då måste prova! Recept har du här (http://juliaju.shapemeup.se/2013/11/15/vad-vore-en-fredag-utan-tacos/) shupp shupp, gå och prova, fredag snart.. hmm, eller inte.. men ändå shupp shupp ;-)

Hihi, jaaaa, tagga tjohoo!! Kommer bli så super kul och spännande och skiiiiit läskigt men ändå svin kul ;-) All lycka åt dig !!!!! Lova bara att du kmr tillbaka till goa Sverige :-D

Svar: Hum.. när man vispar den blir det typ precis som grädde fast mycket vitare! Jag tycker att det smakar precis som grädde men med en hint av havre typ x) lite lustigt men riktigt bra substitut till vanlig grädde! vilket passar mig laktosintollerant ;) kanske vore nått för dig att testa?
hahaha, jag är bara mig och hopptesta är obligatoriskt ;) och det kan man faktiskt inte göra över nätet ;)

åhåhåh, det där gucca-receptet får jag testa så fort jag får tillfälle ;) som sagt, snart fredag ;)

kul, spännande, skiiiit läskigt och svinkul.. JAPP jag tror du fick med alla kännslor :D ska göra mitt bästa! och självklart kommer jag tillbaka till sverige :D
Take the time

10 Jylice Sjölander:

Vad tycker du om feminism? Jag skulle gärna vilja veta din åsikt kring det ämnet... Läs gärna mitt inlägg om feminism här och lämna sedan en kommentar om vad du tycker om just feminismen :) kram
http://jylice.blogg.se/2014/february/feminism.html#comment

11 Patricia Karlsson:

Det där måste jag prova göra med syrran (diabetiker) !! :D såg riktigt gott ut faktiskt. =)

Svar: Va roligt! gör det :) den glassen blev riktigt god faktiskt :) och du kan ju ha valfri smaksättning! har testat med chokladsmak också :) hoppas att du kommer tycka om den!
Take the time

12 Jossan:

Ojoj, nu blev jag sugen på något kallt. har yollibok i kylen som nog får åka fram till kvällsmålet :)

Svar: Ja, så smarrigt ;) yollibox har jag bara smakat i mango! vilken är din favorit? :)
Take the time

13 Jen:

Shit va gott :D uppskattar receptet väldigt mkt eftersom jag e laktositolerans å älskar glass :D

Svar: Åh va roligt att höra :D du får testa detta recept! har du testat soyagrädde förut? tyckte det var riktigt gott som grädde :) fast smakar lite lite mer åt havrehållet :) stort tips!
Take the time

14 Kimmey ~ Kung varje dag:

gott :)

Svar: ja :D
Take the time

15 Erica:

Sv; haha ja dessvärre är det ju så! :/

16 linellas:

nyttig glass? Åh ge mig!

Svar: Ett skepp kommer lastat med nyttig glass till dig :D
Take the time

17 Sanna Preifelt:

Åh muums, det där måste jag prova! Är allergisk mot mjölkprotein :(

Svar: Åh va roligt :) jag tyckte att den blev supergod! åh fy, det måste vara supertråkigt att vara allergisk mot mjölkprotein :/ det kan väl vara ganska farligt att få i sig va?
Take the time

18 Emelie:

Mums, låter jättegott! Kommer jag definitivt att testa inom en snar framtid, glassälskare som jag är :)

Svar: Åh, så roligt att höra! jag tyckte att den blev supergod :)
Take the time

19 Sofia Eklund:

åh va det såg gott ut! får ta och testa det!

Svar: Ja testa :D mums!
Take the time

20 Marie Bergman:

Åh vad gott =)

Svar: ja :D det var mums!
Take the time

21 Tommy:

glass kanske man skulle testa någon gång.

Svar: ja det tycker jag :)
Take the time

22 Bohemhoe:

nomnomnom så gott o superbra tips!

Svar: tack :D riktigt mums!
Take the time

23 Clara:

Ser jättegod ut!

Svar: Det var den :D
Take the time

24 F R I D A - M A R I A:

Oh, vad gott det ser ut!

Svar: Testa testa glassen :D den var grymt god!
Take the time

25 Edith:

Vår son äter inte socker ännu (för liten). Men han gillar att få samma mat som alla andra. Jag gör glass till fikat genom att dela en banan. Lägg bananen i frysen över natt. Sen läger jag bananen i en matberedare med kniv och kör tills den blir mosig. Tillsätter någon matsked (laktosfri) ovispad vispgädde och ett kryddmått vaniljpulver (ej vaniljsocker) alt kakao eller kanel. Glass till ca en portion!

Svar: Sådan glass brukar jag också göra, så god! Även jag som är vuxen tycker mycket om sockerfri glass och föredrar nästan bananglass framför vanlig! :D Ett tips är att testa att byta ut vispgrädden mot en liten klick grekisk yoghurt, då blir den krämig som mjukglass och alldeles ljuvligt len och god!
Take the time

Kommentera här: