Chiapudding med smak av blåbär och vanilj

Denna morgon mina vänner har jag testat på något nytt minsann, chiapudding. Det är något jag velat testa länge men aldrig hittat fröna i affären, men igår slog jag till på en liten förpackning. Jag måste säga att jag är helt såld!

Jag gjorde min chiapudding med smak av blåbär och vanilj. Inte bara var det gott och mättande utan också väldigt näringsrikt. Så här kommer receptet jag gjorde min chiapudding på om ni skulle vilja testa.

Ingredienser
1,5msk Chiafrön
1dl mjölk (eller annan sorts mjölk)
0,5krm vaniljpulver
0,5dl blåbär

Blanda samman alla ingredienser ordentligt och se till att det inte blir några klumpar. Ställ in i kylen cirka 15minuter innan du tar ut den och rör om ordentligt för att undvika klumpar. Ställ tillbaka i kylen under natten, klart!

Ser lite konstigt ut måste jag medge men det var mums för magen!

Kommentarer:

1 ANGELICA - Hälsosamt:

Men vad gott! Jag har inte hittat chiafrön på ica där jag handlar :(

Svar: Nej, de var riktigt kluriga att hitta faktiskt! Kanske för att förpackningen är så liten ;)
Julia T

2 Hanne:

åh va gott :D vad är det med chia som är så bra? är så dåligt på såntdär :b

Svar: Svarade i ett inlägg :D
Julia T

3 Anna Betlehem:

oj tack så mycket! :)

Svar: så lite så ;)
Julia T

4 anna:

ser gott ut tycker jag :)

Svar: det var det :D
Julia T

5 Brander:

Sv; ja det tror jag nog att vi kommer ha :) kommer bli skönt med lite semester ifrån jobb osv!

Svar: härligt att höra :)
Julia T

6 Linnéa:

Ser väldans gott ut :D

Svar: Det var det :D hett tips!
Julia T

7 Cissi :

Får spara receptet och hålla utkik efter de fröna :)

Svar: Ja gör det :) lite speciell koncistens men mums!
Julia T

8 Issa:

åh gud va gött det ser ut :D

Svar: Eller hur :D jummmm!
Julia T

9 Karin:

Jag stod och titta på förpackningen med chia frön idag i affären men ställde tillbaka den för jag kunde inte komma på vad tusan jag skulle använda den till!
Hur blir koncistensen? Och blir det verkligen mättande som typ kvarg eller fil?

Bra tankar du kommer med men har märkt att jag samlar åt mig lite vatten vid den tiden i månaden men ingen som påverkar vikten något speciellt. Kanske skulle märkas på måttbandet iofs det får visa sig. Annars står vikten väldigt stilla när jag sköter kroppen. Absolut max 1 kg i skillnad.

Svar: Man kan ha chiafröna som pudding, men man kan även blanda ner i gröten eller om man gör eget bröd osv :) koncistensen var lite skum men endå god :) lite som mannagryn fast endå inte liksom! Åt ju ägg till men hur mätt man blir beror på hur mycket man äter av den eller om man blandar ut med något annat. Nästa gång ska jag göra någon röra på kvarg och ha till :)
Julia T

10 Sofia:

Ser supergott ut! :)

Svar: Det var det :D mums!
Julia T

11 Emma:

Jag hade chiafrön hemma och använde i gröten och i bakning, men den där puddingen har jag aldrig testat. Måste jag nog göra, det låter gott och många verkar ju gilla det :)

Dags att köpa ett nytt paket alltså :)

Sv. Bästa magövningen :D
Japp, jag rev skalad ingefära, vitlök och citronskal. Älskar färsk ingefära och använder det mer och mer :)

Haha, perfekt. Bara att passa på att köpa så länge det är billigare då :D

Svar: Ja gör det, jag rekommenderar den även om koncistensen var lite skum ;) åhh, men det måste jag testa! Köpte lite ingefära idag :)
Julia T

12 fight4fit:

Spännande! Tror du man kan använda något annat istället för mjölk?

Svar: Absolut! Jag har sett jättemånga recept med ex. kokosmjölk, mandelmjölk, havremjölk :) men det borde fungera med allt som är "blött" till och med vatten men tror inte det blir lika gott dock :) kokosmjölk har jag sett många efterrättsrecept med chiafrön. Men ex mandelmjölk borde bli typ samma resultat tror jag :)
Julia T

13 M:

Vad gott med chiapudding :)

Tack för din kommentar på min blogg. Vilken fin blogg du har :) Såg att du ska vara utbytesstudent ett tag, vad spännande! Ser fram emot att få läsa om din tid som det.

Önskar dig en fin dag och vecka.

Svar: Ja, verkligen mumsigt :) Så lite så, åh va roligt att höra! Jag ska försöka uppdatera så mycket jag bara hinner :)
Take the time

14 M:

Vad roligt :) Ser fram emot att läsa det du hinner skriva :) Är det ekonomi du pluggar? :)

Svar: åh, va kul att höra :) ja, jag pluggar till civilekom med internationell inriktning så jag läser språk också :)
Take the time

Kommentera här: