Dagens fråga - Chiafrön

Fick en fråga om chiapuddingen jag åt imorse om på vilket sätt de var nyttiga och jag tänkte passa på att svara på det nu, så här kommer en liten redogörelse för varför dessa superfrön är så himla nyttiga och näringsrika. Enjoy!

♥ Samma mängd chia innehåller åtta gånger så mycket omega 3 (alfa-linolensyra) som lax. 
♥ Innehåller mängder av antioxidanter (bekämpar fria radikaler).
♥ Små järnbomber, två matskedar innehåller dubbelt så mycket järn som 100g spenat.
♥ Proteinrika med alla de essentiella aminosyrorna (20% protein).
♥ Har ett högt kalciuminnehåll, en matsked är likvärdigt med en deciliter mjölk.
♥ Fiberrika, magnesium, fosfor och mangan m.m.


Kommentarer:

1 Hanna:

Bra svar :D vad ska du göra idag?:)

Svar: tack så mycket :) idag har jag myst massor med min sambo!
Julia T

2 Linda:

intressnt

3 Hanna:

Vad intressant läsning :)
Sv: Det lät roligt med hälsomässa! :)

Svar: Tack så jättemycket :) kul att du gillade!
Julia T

4 hanne:

Vilket intressant inlägg, tack för svaret Julia :)

Svar: Så lite så sötnos :)
Julia T

5 Karin:

..och nu vet jag varför de ska med hem nästa gång! :)

Svar: Låter bra det tycker jag ;)
Julia T

6 Karin:

Haha nej tack till att bli nåns kock. Jag tycker inte ens om att laga mat. Ibland kan det vara rogivande men oftast är det ett onödigt ont. Fast jag vill ju ha varierad och god mat så jag lagar ändå ;)

Svar: haha :) åh! jag är tvärtom jag älskar att laga mat, bara tiden finns :)
Julia T

Kommentera här: