Ortorexi: Förtydligande föregående inlägg

Visst är det bra att vi tänker på vad vi stoppar i oss och visst är det bra om kosten är så "clean" som möjligt. Men det kommer till en gräns någonstans där det blir en begränsning och övergår till att bli en sjukdom. Det är extremt vanligt att tappa fotfästet ibland och för många är det bara en fas man går genom, men det är viktigt att vi uppmärksammar detta!

I somras funderade jag på om jag höll på att gå åt det hållet. Inte direkt lätt att upptäcka när man tränat varje dag sen man var liten, men jag märkte att jag blev pedantisk med maten. Det var viktigt att få i sig tillräckligt med protein, gå morgonprommenad och träna. Det kändes fel att ligga på stranden med en bok och käka ostbågar. Jag intalade mig att jag ju hade ett mål, ett vara bikinifit till greklandresan. När jag benade ut det insåg jag att det var påväg att begränsa min vardag. Mitt snedtramp blev ett uppvaknande för mig om hur man ska se och behandla hälsa. Jag åt inte godis, men jag undvek inte kolhydrater eller fett. Jag åt oftare och mer, men framförallt använde jag det sunda förnuftet. Jag insåg att det inte spelade någon roll att äta ostbågar någon gång i veckan, men att det inte behövde vara hela påsen..

Är ni med mig vad jag menar?

Det var på greklandresan som jag insåg hur sjuk världens träningshets hade blivit. Jag såg de där instagramtjejerna på stranden och de såg ut som vem som helst. Tro mig, kameror kan manipulera mycket! Många var extremt obekväma i sina kroppar trots att de var hur normala och fina som helst. Det märktes så tydligt. Det var då jag kände att fyfan va fin jag är, min kropp är i bra form och det behövd ingen hets för att komma i form. Man kan få konturer på magen utan att deffa. Det är långsiktigt och det finns inga genvägar om man vill må bra samtidigt. Visst kan man som jag undvika godis och kakor på veckorna om man vill komma i form, men det får inte bli hets och det får inte påverka nära och kära.

Jag flytandes i grekland, supernöjd!

Kommentarer:

1 Lena:

Bra inlägg, skönt att du relaterar till dig själv :) bir enklare att förstå då :)

Svar: tack :) kul att höra!
Julia T

2 Mia Olsen:

Alltså har precis hittat din blogg och måste bara säga: du verkar verkligen vara en awesome människa!
Klok och SMART när det kommer till hälsa och träning!
Ingen obsession

Svar: åh, tack så jättemycket! Vad glad du gör mig =) sunt förnuft är mitt motto! :)
Julia T

3 Sandy:

Bra skrivet!

Svar: Tack så mycket :)
Julia T

4 Jennifer:

tack det skulle vara snällt :)

Svar: :)
Julia T

Kommentera här: