Sockerfria och mjölkfria chokladbollar

På tisdag fyller jag år och idag ska vi ha det första kalaset för mig. Något alltid lika svårt när man har kalas eller fika är att hålla koll på alla allergier (det finns ju ganska många). I min krets finns socker, nöt, ägg och mjölkallergi. Så det är trixigt! 

Jag vill ju gärna att alla ska kunna äta allt eller i alla fall att det ska finnas något som alla kan äta. Chokladbollar kan ju tyckas vara lite barnkalas men så oerhört lätt att få både socker, ägg, nöt och mjölkfritt! Ska även bjuda på en paj som alla kan äta :) har även gjort egna oreo cookies som jag ska bjuda på, de är mjölkfria men innehåller socker.

Honung tycker jag är perfekt som sötning till det mesta, har tröttnat lite på agave då jag tycker att den alltid för bismak. Har inget emot att använda socker, men i och med allergier är det inte alltid så passande. Vad sötar ni med?

Dessa ska jag bjuda på i eftermiddag... 

Ingredienser
100g mjölkfritt smör (använder milda mjölkfritt, då den smakar smör)
3,5 dl havregryn
0,5dl kokos
2,5msk kakao
1msk kaffe
2msk vatten
0,5msk vaniljpulver
Honung (efter smak)
kokos att rulla bollarna i 

Blanda alla ingredienser i en skål, koncistensen blev lite som delicatobollar. Forma till bollar och rulla i kokos :)

Kommentarer:

1 felicia:

ser goda ut :)

Svar: Det var de :)
Julia T

2 Felicia Karlström:

Du har alltid så bra recept! :D Tack tack! Kram!

Svar: Åh tack så mycket fina du! :) kramar!
Julia T

3 Linnea:

Helt rätt tänkt! Men du det där såg ju jätte gott ut!:D

Svar: hehe de var rätt goda måste jag säga =)
Julia T

4 ANGELICA - mot ett hälsosammare liv!:

Bra tips! Har faktiskt tänkt att byta ut det vita sockret mot honung :)

Svar: Det funkar oftaste jättebra faktiskt :)
Julia T

5 Therese:

Såg riktigt mumsigt ut!! Jag sötar med honung ibland men just chokladbollar kör jag med fikon och eller torkade aprikoser som sötning.

Svar: De var goda, men jag blev inte helt nöjd faktiskt :) tror det får bli dadlar nästa gång! om inte testa torkade aprikoser det lät spännande! tack för tipset :)
Julia T

6 Emelie:

sv: Precis! Så otroligt viktigt verkligen!
Tack så mycket! Jag blev uttagen :D

Svar: Grattis :D
Julia T

7 Clara:

Så gott!

Svar: ja :D
Julia T

8 Karin:

Jag är så glad att jag inte har de problemen när jag bjuder på fika! Min syster tål inte råa äpplen och en kompis tål inte råa tomater men det är nog allt och inte svårt att undvika!

Svar: Ja det ska du vara :) kan vara lite knöligt faktiskt :/
Julia T

9 Emma:

Svårt med så många olika allergier! En utmaning minst sagt. Dadlar är bra som sötning tycker jag :) Banan kan också funka, fast det lär man ju baka eller servera direkt om bananen är "rå".

Lycka till med bakningen (och grattis i förskott :D)

Svar: Ja det är det verkligen! Dadlar gillar jag också som sötning men ville testa något nytt :) tack för tipsen!
Julia T

10 Anna-Karin Arvidsson:

Har du provat kokossocker?

Svar: Nej det har jag faktiskt inte gjort, hur funkar kokossockret i förhållande till vanligt? :)
Julia T

11 Anna-Karin Arvidsson:

Har du provat kokossocker?

Svar: Nej det har jag faktiskt inte gjort, hur funkar kokossockret i förhållande till vanligt? :)
Julia T

12 Anna-Karin Arvidsson:

Eller fikon?

13 sandija-döv-adopterad-fotografi:

mumms! nu blir jag sugen på det :D

Svar: testa :D
Julia T

14 mari:

Perfekt =) mums..måste testa !

Svar: Ja gör det :) de blev väldigt "krämiga" :)
Julia T

15 Anna:

De ser jättegod ut!

Svar: de var goda :)
Julia T

16 Filippa Wallin:

sv: Det var det verkligen! Kram kram!

17 Felicia Karlström:

Svar: Men tack snälla du! =) Gullig du är.

Hoppas du haft en fin dag! Kramis.

18 Sofia:

Låter ju toppen. :)

Svar: De var goda :)
Julia T

19 Karin:

Tack! :)

20 Anonym:

Ser asgoda ut :D

Svar: var mums :D
Julia T

21 Hanne:

Ser asgoda ut :D

Svar: var mums :D
Julia T

22 Kimmey ~ Kung varje dag:

Gott :D

Svar: ja :D
Julia T

23 AMANDA:

Tack så mycket :)

24 Kaffehörnan:

Vad klockren ide

Svar: Ja de var inte dumma :)
Julia T

25 :

åhh vad gott de ser ut, ska testa!

Svar: gör det! de var jättemumsiga :)
Julia T

Kommentera här: