Om godismonstret inom mig

Sedan jag flyttade ner till frankfurt har jag utvecklats till något av ett godismonster. Det finns så mycket nya sorter och så mycket gott som jag blir nyfiken på att det ibland är svårt att stå emot. De flesta veckorna har jag dock lyckats begränsa mig till godis bara på helgen men det har även då blivit lite för mycket mjölkchoklad för min stackars känsliga mage.

"Vilken tur att det alltid kommer en ny måndag"

Ja för visst är det lite så? Att när man väl vill börja om på ny kula så är det alltid lättare att börja efter helgen. Egentligen tycker jag att det är otroligt löjligt, MEN jag tror att godismonstret inom mig var tvungen att löpa vilt ett tag. Träningen går riktigt bra och jag äter bra mat i övrigt, det är bara min mängd godis som måste dras ner. Absolut inte så att jag inte kommer äta godis, men för att jag ska må bra så måste jag tygla godismonstret inom mig lite bättre.

Därför sprang jag och köpte två olika fina kakor med mörk choklad. En med 70% kakaohalt och en med 77% med jordgubbsbitar och peppar i. Den med jordgubbar var otroligt god! Mörk choklad är långt ifrån "nyttigt" men för mig funkar det bra då jag oftast bara vill ha något att plocka med när jag är uttråkad. En bit mörk choklad och lite blandade nötter eller en frukt i småbitar så är jag nöjd. Ska försöka köra en två veckors light detox!

Detta betyder: mer vatten, frukt och grönt. Varje gång jag blir sugen på något sött ska jag ta mig en kopp te och dricka den i lugnt tempo och försöka slappna av (äter oftast när jag är uttråkad och stressad). Om jag efter det fortfarande är sugen - fritt fram för nötter och lite mörk choklad. Har ni några laster? Hur "botar" ni dem?

Mina två nya lifesavers, den till vänster kostade shortan men så otroligt god! Så pass mörk att den kommer räcka länge!

Kommentarer:

1 MALIN:

jag är också ett godismonster..... eller inte godis, men jag älskar tyvärr allt som man inte borde äta när man tränar haha :(

Svar: haha, håller helt med! är lite för gott helt enkelt ;)
Take the time

2 Viktoria Eriksson:

åh jag äälskar chocklad ^^ kram <3

Svar: jag med så gott :D
Take the time

3 Emma:

Mitt godismonster har också vaknat till liv igen. Men det gör inget, inte än iallafall. Men precis som du brukar jag tygla det med mörk choklad, eller varm choklad (valfri mjölk kokt med kakao) eller te eller kaffe. Just mörk choklad är bra för att jag, precis som du kan känna mig nöjd efter någon bit mörk choklad. Spännande med pepparvarianten! :)

Kramkram

Svar: Ja den är supergod faktiskt :) men jag vet inte.. har riktigt svårt just nu, har de mest sjuk cravingsen på godis! Tror jag blivit sockerknarkare.. haha är väl så när man flyttar till ett nytt ställe och allt är nytt och spännande ;) men nu får det vara lite nog! Jag ska testa det där med varma chokladen tack för tipset =)
kram kram
Take the time

4 Malin:

Jag har aldrig tyckt om sån choklad^^

Svar: Inte? haha, jag älskar mörk choklad :D men man måste typ suga på den en stund och sen blir den god :D haha
Take the time

5 KassandraPalma:

sv: haha nej precis! :)

Svar: haha :)
Take the time

6 Jossan:

Det blir så ibland! Och att ge dig själv två veckor kan vara en god idé och jag tror absolut att du fixar det!
SV: Haha ja du tappade eller glömde kanske förnuftet hemma i sverige ;) Jag har inget godismonster i mig men jordnötssmör däremot. My god!

Vad kul! Då stannar han ju ändå ett tag så ni hinner umgås. Hoppas du inte behöver plugga så mycket så att ni kan ta tillvara på varenda sekund.Det kan nog vara bra att inte planera så mycket inför han kommer, ni ser nog vad ni hinner och är sugna på att hitta på när han väl kommer :)

kram

Svar: Ja, jag tror också det :) det känns ju bra hittills i alla fall även om det är lite tufft! hur kan det vara så läskande med socker? haha känner mig lite som en sockerknarkare at the moment! haha :)
Åhh... jordnötssmör.. har fortfarande inte hittat något jordnötsmör utan massa socker får kanske skicka med beställning till pojkvännen ;) haha

Ja, det ska bli så härligt att han kommer ner :) skolan är väldigt lugn hittills så jag tror nog att jag kan skippa plugget den tiden har är här :) + att jag inte har några lektioner då så tajmingen är ju perfekt!

KRAM
Take the time

7 Sofia:

Det låter som en bra plan. Heja dig! :)

Svar: Ja, jag tror det ;) haha tack!
Take the time

8 Linn:

Känner igen mig i det där, när man är i nya länder eller helt enkelt bara nya platser vill man ju uppleva dem, och genom maten är ju en av delarna. Kan go bananas när man är iväg, haha! Man vill ju testa ALLT!

Svar: Ja men visst är det så! haha, men man får väl tillåta sig att göra lite så i början ;) men nu har jag bott här i en månad så nu får jag ta och skärpa mig i alla fall på veckorna! haha
Take the time

9 julia:

sån är jag med haha!

Svar: haha ibland är det inte lätt ;)
Take the time

10 milina.blogg.se:

Jag är som tur är inte så förtjust i godis :)

Svar: åhh, lucky you ;) haha
Take the time

11 Sara Ekman:

Jag är också en riktig gottegris!

Svar: haha, jag tror att vi är några stycken ;)
Take the time

12 Julia:

Kan vara klokt, själv är jag ett jätte dåligt godismonster, äter typ öööh, tror den ända lasten jag har är pepparkakor/digestive med ost och smör och det händer typ öööh 4 ggr om året kanske :-O Men godis, tror inte jag köpt godis åt mig själv sen jag var 12.. Men förstår att det är ett sjukt sug när man väl börjat liksom :-O
Lycka till vännen, du får föra frukt med choklad och proteinglassc (A)

SV:Ärligt talat gillar jag nöt bättre :-] Kan ha och göra med att jag är uppvuxen på bondgård och tja är van med nöt ;-)

Hihi, ååh jag bjöd juh Jossan på levergryta, hon tyckte det var super mummsigt, tydligen hade hon ätit det en dag innan då hon var ute och åt med sin mamma men min gryta var godare ;-) Ett poäng till Julia hihi!

Svar: haha, aaah lucky you Julia ;) men åh... snacka inte om digestive.. jag gillar nog allt som är onyttigt ;) haha ja det var ett bra tips :D vi får se pojkvännen kanske tar med sig proverna jag fick av dig när han kommer ner hit :)
Nötfärs? ja, jag köper bara nöt :p haha vet inte varför jag gillar nötfärrs bättre :)

åhhh, win for you ;) så roligt att ni ses!
Take the time

13 ★ Ksenia Jernbom:

Hej! Vad snygg blogg du har! Jag har precis startat igång min blogg igen efter ett litet uppehåll. Kika gärna in där så lovar jag att du kommer stanna! Önskar dig all lycka, stay happy! Kramar från Ksenia - www.ksenias.se

14 Liza:

Älskar mörk choklad! Tycker att det stillar sötsuget lite faktiskt, det räcker liksom med en liten bit :)

Svar: Ja, mörk choklad är så himla gott! :) och precis det bästa är ju att man inte behöver lika mycket :)
Take the time

15 Eleonor:

Låter precis som mig! Äter som mest när jag är stressad, är uttråkad eller bara mår lite dåligt och tycker synd om mig själv(vid typ förkylningar och då är det ändå OK tycker jag).

Svar: Du kanske skulle vara med på TjurRuset i år då om du befinner dig i trakterna? :)

Svar: Ja men precis :) haha man tycker att det är lite mer okej då ;) det svåra är ju när man haft en sån period att sluta med godiset igen ;)
Ja, jag får väl kolla om det kanske skulle vara kul att delta på tjurruset :)
Take the time

16 Therese:

Jag är ett obotligt fika/godismonster. Jag kan helt enkelt inte äta lite grann utan det är allt eller inget som gäller. Jag har många gånger hetsätit utan jag egentligen ens ville ha mer, så idag äter jag aldrig godis och fikar mycket sparsamt. Jag har lättare för att avstå helt än att äta lite grann, hur tråkigt det än är...

Svar: Jag är precis likadan, kan liksom inte hejda mig! Ibland vill man inte ha eller man är mätt eller inte ens sugen men för mig kliar det liksom i fingrarna och jag bara måste ha.. så är det i perioder för mig! ofta när jag är stressad och så :) det är ju tråkigt att höra, men man måste ju sätta sig själv först :) kram
Take the time

17 Fanny ♥:

Mina laster är kaffe och energidryck. Alltid minst 5 koppar kaffe om dagen och 2 energidryck.

Usch, fruktansvärt när man tänker på det.

Svar: aha, ja kaffe har jag aldrig tyckt om faktiskt ;S inte energidryck heller! du måste ju få i dig hur mycket koffein som helst?
Take the time

18 frukallgren.blogg.se:

Min last är mjukt bröd! Skulle kunna leva på smörgåsar, haha :D Dock håller inte magen med mig om detta, vilket kanske är tur så man inte äter det alltför ofta :) Sen glass och choklad är ju to die for ibland... Men sen jag började äta mer protein i maten och bra och goda mellanmål så är jag nästan aldrig sötsugen längre. Men köper till helgerna ibland ändå, haha :D

Svar: Ja men det var jag också förut! bröd är ju riktigt gott :) tur är att det finns goda grova surdegsbröd, mums! :) men jag håller med! mer protein så blir man inte lika sugen :) och att äta sig mätt!
Take the time

19 Anita:

omnom!

Svar: eller hur ;)
Take the time

20 Erika:

Min stora last är godis och främst Marabou choklad eller milka, helt såld. När det går för långt så tar jag bort allt ett tag ca 1-2 månader och sen går jag till att bara äta på helgerna. Försöker dricka vatten, äta något annat eller aktivera mig då sötsuget ofta är att jag är törstig, hungrig eller uttråkad/stressad, vissa dagar är det lättare än andra ;)

Svar: åh.. tala inte om milka choklad... bor just nu i dess paradis tyskland ;) haha så himla gott! men jag måste försöka tygla mig lite iaf till helgerna :) men du har superbra tips där! tack så mycket :) kram!
Take the time

21 Jen:

Inget godismonster här iaf ;)
Jag gillar dock choklad (fast inget med socker i)
så lasten är väl då tyvärr sötningsmedel isf eftersom jag undviker socker! Sen så e det perioder med mackor... :P

Svar: Ojoj vad du är duktig :D jag vet inte är inte så förtjust i sötningsmedel då lyxar jag hellre med "riktigt" godis ibland :) kram
Take the time

22 Tess:

Mums, vad gott! :) Kram

Svar: eller hur :)
Take the time

23 Anonym:

Åh mörk chokladär så gott!

Svar: ja men visst är det :D
Take the time

24 anniepiie:

synd att allt som är lite nyttigare är lite dyrae också. :P Men äter inte godis så värst mkt... Ellr isf choklad ibland. Mums! :)

Svar: Haha, ja men det är ju så! :) här i frankfurt är dock de priserna också vettiga tack och lov :)
Take the time

Kommentera här: