Ugnsbakad mangogröt med kokos och kiwi

Det var länge sedan jag postade recept här på bloggen och det beror på att jag i princip inte har lagat någon mat sedan jag kom fram till frankfurt. Det har varit massa basicmat som pasta, kyckling och lite annat enkelt. Idag när jag vaknade var jag dock himla sugen på gröt och därför gjorde jag en ugnsbakad variant. Så himla gott!

Ingredienser 1,5port
1,5 dl havregryn
1dl mjölk
1ägg
2msk mangopuré (eller bär, sylt eller liknande)
2msk riven kokos
1nypa vaniljpulver
1 nypa salt
Kanel efter smak och tycke (massa kanel enligt mig)

Blanda ihop havregryn, kokos och kryddorna med mjölk så att allt fördelar sig ordentligt. Rör ner mangopurén och vipa därefter ner ett ägg så att det fördelar sig ordentligt. Höll upp i ugnssäker form och placera i ugnen på 225grader i cirka 15minuter. Servera med kokos och kiwi, njut!

Kommentarer:

1 frida christina:

Åh vad gott!

Svar: ja :D
Take the time

2 Annster:

Tack! :)

Ser gott ut :)

Svar: riktigt gott :)
Take the time

3 Elin:

Mums! :D

Svar: ja :D
Take the time

4 Jojo:

Gott!

Svar: ja :D
Take the time

5 Lisa:

Ser jättegott ut ju :D

Svar: Det var det :D
Take the time

6 JENNYH - Mammablogg:

Spännande, såg gott ut! =)

Svar: Ja riktigt gott :) testa!
Take the time

7 Maolion:

Ser jättegott ut! Och vilken rolig idé^^

Svar: Eller hur :) ugnsbakad gröt är så himla gott! du borde testa det :) mums!
Take the time

8 Sofhie:

Detta ska jag tveklöst ta som inspiration till morgondagens frukost! Tack för inspon :D

Svar: Va roligt :D så himla gott!
Take the time

9 Isabelle:

Men åh, mums!! Älskar både gröt, kokos och kiwi :-D

Svar: Ja exakt :D så gott, du borde testa det! :D
Take the time

10 KassandraPalma:

Låter och ser riktigt gott ut!!

sv: tack fina du :)

Svar: Ja riktigt mumsigt :D testa!
Take the time

11 Eleonor:

Det låter väldigt gott med mangogröt, men den ser inte så hel ut. Delade du den? :)

Svar: Bilden är tagen i Karlstad vid Kroppkärrsbadet, men det är inte därifrån du är va? :)

Svar: Ja, det var jättegott! Jag gjorde gröten i en form men den blev så varm att jag var tvungen att lägga över den i en annan skål :) hehe
Okej :) nej det är jag inte! men jag är från grannstaden så jag har allt varit där :)
Take the time

12 Lisa - Kreativ bakning ♥:

Jag måste prova det här någon gång, ser så himla gott ut!

Svar: Ja det får du göra! ugnsbakad gröt är så himla gott :)
Take the time

13 Amanda Rieem :

För ovanlighetens skull så kör jag "veckans blogg" just nu, haha, delta gärna!

14 anna:

åh, så gott :)

Svar: Ja riktigt mumsigt :D testa, du kommer inte bli besviken ;)
Take the time

15 Julia:

gah så gott med frukt! :-O Såg idag typ jordgubbar, jo tjena att jag skulle köpa dom????? typ från Spanien, galet :-S Dom smakar juh ingenting!! Längtar till sommaren med färsk frukt kunna äta jordgubbar från landet :-]

Svar: Ja hur gott som helst :D men jag håller med dig! spanska liksom?? haha brukar smaka vatten men tuggmotstånd ;) svenska är ju garenterat bäst! men de tyska funkar, de smakar gott :)
Take the time

16 Emma:

Låter ju hur gott som helst det där! Intressant med mangopuré, det har jag nog aldrig sett. Men kan tänka mig att det blir en hit! :)

Sv. Superskönt med yogan! Gäller bara att tillåta sig tiden till det :)
Perfekt när man har mycket och tänka på ett är trött i kroppen/huvudet. Man känner sig alltid harmonisk och energifylld efter ett yogapass :)

Jag köper inte heller lingonsylt särskilt ofta. Plockar mycket lingon på somrarna och när jag bodde hemma var det samma sak. Fanns alltid en enorm burk med lingonsylt i kylen. Tänk att det kan vara så stor skillnad. Minns jag från lingonsylten man fick i skolan, inte alls samma sak som hemkokt. Och det är samma sak än, även om jag brukar köpa de som kallas "rårörda". Men jag hann inte plocka några lingon i somras och inte mamma heller. Så då blev det köpesylt..

Hoppas du haft en fin måndag!
Kramkram

Svar: Ja det var hur gott som helst :) mangopuré hade inte jag sett hellre i sverige, kanske finns på barnmatshyllan? ;) haha, nejdå man jag tror att det finns någonstanns men jag har inte sett den sockerfri hemma. Denna var toppengod! lagom söt och mumsig :)
Jag håller helt med dig, älskar yoga! Jag ska försöka få plats på söndagsyogan på gymmet här, har hört att den ska vara hur bra som helst!

Ja, men så gör vi också :) köpesylt funkar ju! men den är ju inte som hemmagjord måste jag ju säga :) man tror inte att det ska vara så stor skillnad? men speciellt lingonsylten tycker inte jag smakar lingon på nått sett ;S

Ha en fin dag finaste du!
kramkram
Take the time

17 Jossan:

Det ser verkligen ut som en supergod frukost. mangon gjorde sig säkert jättebra i gröten! :)
SV. Men va? Hur kan ett land inte ha jordnötssmör? haha.. du får introducera det och bli rik på det samtidigt! ;)

Ja som du säger är det bara i början av mars så nog hinner du bygga muskler under resten av året allt! :)

kram

Svar: Ja, det blev så gott med mango i gröten måste jag säga :) den blev söt men inte för söt! så mumsigt :) haha, jag håller med med jordnötssmöret! de enda jag hittat är typ "skippy" varianter med hälften jordnöt, hälften socker ;) och då får det vara för det vill jag inte ha ;)
Ja, jo jag resonerar så jag med! Jag håller på att fokusera på bålen, ben och rumpa just nu! Kör stabilitet och rehab på armar och axlar.. får skynda långsamt med överkroppen! :)

Kram
Take the time

Kommentera här: